Jste zde

Jak jednoduše vyrobit hustý domácí jogurt bez jogurtovače | recept

Lehké
04.01.2019 - 12:40

Domácí jogurt bez jogurtovače. Domácí výroba potravin má bezesporu spousty výhod. Za prvé víte přesně, z čeho se výrobek skládá a můžete se tak spolehlivě vyhnout potencionálně nebezpečným konzervantům, náhražkám, barvivům, dochucovadlům či éčkům. Za druhé si opravdu pochutnáte, jelikož víte, jak je vámi vyrobená potravina čerstvá. A za třetí zpravidla velice výrazně ušetříte. Jako například na domácím jogurtu. Pojďte se podívat spolu se mnou, jak si výborný a hustý jogurt jednoduše vyrobit v domácím prostředí. Domácí jogurt bez jogurtovače krok po kroku.

Co je potřeba

Na domácí jogurt bez jogurtovače:

  • 1 litr mléka (můžeme použít jak krabicové polotučné, tak i přímo od farmáře)
  • 4 lžíce kvalitního jogurtu s živou jogurtovou kulturou (např. Holandia, Choceňský, jihočeský bílý ve skle). Doporučuji koupit co možná nejčerstvější jogurt, je to důležité, kvůli výsledné podobě jogurtu, aby měl lomivou a ne táhlou strukturu.
  • 2 zavařovací sklenice o obsahu 0,5 l
  • Kovovou metličku
  • Potravinářský teploměr (pokud nemáme, postačí nám čistý malíček)
1

Pojďme na to

Prázdný hrnec postavíme na pár sekund na hořák, do něho nalijeme mléko, přivedeme pomalu k varu a za stálého míchání necháme jemně probublávat cca 5 minut. Je známo, že pokud použijeme mléko krabicové, stačí jeho ohřev na 40 stupňů. Vím ale nejen z vlastní zkušenosti, ale i z míst, odkud prvotní receptura na bílý jogurt pochází, že je lepší mléko povařit, domácí jogurt je pak daleko hustější.

2

Do mísy větší než je hrnec, ve kterém jsme uvařili mléko, si nalijeme studenou vodu (můžeme přidat i pár kostek ledu). Hrnec s mlékem do této vody ponoříme. Toto je velice důležitý krok. Mléko musíme co nejrychleji zchladit (na 40 stupňů), aby měl domácí jogurt správnou vláknovou strukturu a netáhl se. Metličkou promícháváme, současně měříme teplotu. Pokud nemáme po ruce potravinářský teploměr, postačí náš čistý, omytý malíček. Pokud ho do mléka ponoříme a nevydržíme více než 5 sekund, je mléko ještě horké a vyšší teplota by potřebné mikroby zahubila. Pokud je teplé, ale jsme schopni napočítat do 5, je to ta ideální teplota. Pokud se nám zdá mléko už chladnější, raději ho opět zahřejeme. Při teplotě nižší než 40 stupňů by se nám potřebné laktobacily totiž nenamnožily.

3

Do mikrovlnné trouby si vložíme na pár sekund zavařovací sklenice, aby se nám zahřály a případně ještě sterilizovaly. Tento krok při výrobě domácího jogurtu bez jogurtovače, respektive i jeho uskladnění, je také důležitý, je potřeba, aby sklenice byly opravdu čisté.

4

Následně do každé zavařovací sklenice dáme dvě lžíce připraveného jogurtu a nalijeme menší množství ochlazeného (na 40 stupňů) mléka. Dobře promícháme a dolijeme zbytkem mléka až pod okraj. A ještě jednou zamícháme.

5

Zavařovací sklenice s jogurtem uzavřeme a zabalíme do deky nebo peřiny, aby si uchovaly po dobu cca 4–6 hodin stejnou teplotu. Dbáme na to, abychom po tomto kroku sklenicemi nemanipulovali a vůbec nepohnuli.

6

Po uplynulé době sklenice opatrně odvineme a zkontrolujeme výsledek naší výroby. Jogurt by měl být maximálně po 6 hodinách (déle nedoporučuji, byl by více kyselý) hotový. Otevřeme sklenici, a pokud se nahoře objeví menší množství syrovátky, stáhneme ji papírovým ubrouskem, nebo čistou gázou. Hotový domácí jogurt necháme zcela vychladnout a až poté ho dáme do lednice. Domácí jogurt bez jogurtovače je hotový. Dobré pochutnání přeji.

Varování

Je třeba, abychom dbali velké čistoty. Žádné nástroje tedy neolizujeme, nepokládáme mimo pracovní plochu, pouze na čistá místa. Teplota je klíčová, je potřeba ji opravdu dodržet.

Autor: loglindak | Zobrazit autorská práva Foto k receptu na domácí jogurt bez jogurtovače: loglindak
Hodnocení: 
Vaše hodnocení: Žádné
4.214285
Average: 4.2 (28 votes)

Nejnovější příspěvky v diskuzi

Prohledl jsem hodne receptu a vsude pisi 3 dny, Ondřeji.
Dobrý den, jak dlouho poté můj domácí jogurt vydrží v lednici než se zkazí? Děkuji
Ano přesně tak,přidáním průmyslově vyrobených potravin sice výrobek může být lepší,ale to pak jeho výroba ztrácí smysl,protože jsem chtěl přece domácí jogurt bez konzervantů,barviv a éček.
Přidáním Tatry nebo Salka to celé znehodnotíte. Domácí jogurt je přece o tom, že nepoužívám chemicky upravené potraviny
Dobrý den Dano, zkuste delší dobu povařit to mléko, aby se z něho vyvařilo větší množství vody, další příčinou může být to, že jogurt, ze kterého vyrábíte váš domácí jogurt, není úplně čerstvý. Poslední možnost mě ještě napadá teplota, musí být opravdu mléko rychle schlazeno, ale na přesnou teplotu, kterou uvádím, jinak nebude tak hustý, zkuste sklenice nechat pod dekou ještě o něco déle...
Nahoru