1

Nízkotučné jogurty vs. ty ostatní

Stále mnoho lidí kupuje nízkotučné mléčné výrobky v domnění, že jsou daleko zdravější. Pokud budeme hovořit o nízkotučných jogurtech, tak se vždy jedná o velmi průmyslově zpracovaný produkt. Základní surovinou pro výrobu jogurtu je mléko. Pokud je mléko odtučněné, je velmi řídké. Díky tomu ani jogurt nemůže zhoustnout. Jenomže zákazník chce mít jogurt s „normální“ strukturou. Z takového důvodu se do nízkotučných jogurtů přidávají zahušťovadla v podobě modifikovaných škrobů, karagenanů, želatin apod. Tato zahušťovadla jsou pouze zdrojem ne příliš kvalitních sacharidů. Jedná se o přídatné látky, které v běžné stravě nemají co dělat. Nízkotučné jogurty bývaly propagovány kvůli nízkému obsahu tuku, který byl dříve označován za největší zlo, co se týče tloustnutí, ale také zdravotních rizik. Ve výsledku tedy dojde k odstranění kvalitního, přirozeného tuku a ten se nahradí levnými zahušťovadly. Proto nízkotučné jogurty opravdu nejsou vhodnou variantou, ani pokud se snažíme o redukci hmotnosti.

Tučnost jogurtu závisí na tučnosti mléka, popř. smetany, ze kterého jsou vyráběny. Čím je mléko nebo smetana tučnější, tím je jogurt přirozeně hustější. To znamená, že není potřeba přidávat žádná zahušťovadla. Středně tučné jogurty (okolo 2 – 3 % tuku) obsahují velmi kvalitní mléčný tuk. Jedná se o přirozenou potravinu, které je škoda se vyhýbat. Pokud si nehlídáme váhu, nevadí ani občas zařadit smetanový jogurt.

2

Řecký jogurt, skyr

V obchodech se objevují jogurty s označením řecký jogurt, jogurt řeckého typu nebo skyr. Tyto jogurty často nesou další označení, a to nízkotučný. Zde narážíme na významný rozdíl oproti běžným nízkotučným jogurtům. Ten spočívá ve způsobu výroby daného jogurtu, a to odkapáním syrovátky (tekuté části mléka), čímž se oddělí převážně bílkovinná část. Takový jogurt má vysoký podíl bílkovin, a pokud byl vyroben z nízkotučného mléka, tak také minimum tuku. Nejedná se však o produkt nijak zahušťovaný. Do jogurtů řeckého typu se ještě dále přidává mléčná bílkovina.

3

Kefír, zakysané podmáslí, acidofilní mléko aj.

Vstupními surovinami je mléko nebo podmáslí. Liší se pouze v typech probiotických kultur. Některé tyto mléčné výrobky mohou nést označení nízkotučný. Pokud se bavíme o naturální neochucené variantě, vždy se jedná o výrobek nezahušťovaný – tedy kvalitní. Proto tučnost kefíru, podmáslí aj. závisí pouze na našich chuťových preferencích.

Ochucené kefíry a další zakasaná mléka bohužel často mají ve svém složení zahušťovadla. To znamená, že mají přidané škroby, dále cukr na dochucení a poměrně často i nekvalitní barviva. Z kvalitního výrobku se rázem stala sladkost plná nekvalitních surovin, ideální pro rozvoj civilizačních chorob a nadváhy. Lepší variantou je proto nákup neochucených kefírů a dochucení pomocí čerstvého ovoce.

4

Pozor na karmín

Kvalita ochucených mléčných výrobků je různá. Nejprve je potřeba zmínit jednu zásadní věc, a to, že doslazované mléčné výrobky mají být brány za dezert či sladkost. Ve skutečnosti totiž energií a obsahem cukrů odpovídá sladkostem.

Nejdůležitější věcí u ochucených jogurtů a zakysaných mlék, kterou je potřeba hlídat, jsou barviva. Právě většina jahodových jogurtů vidělo jahodu pouze z rychlíku. V dnešní době je naštěstí nabídka lepší a stále se zlepšuje. Každopádně stále lze najít u levnějších výrobků s jahodovou příchutí karmínové barvivo, neboli košenilu s označením E120.

Karmín je vyroben z rozemletých broučků. Barvivo je z nich chemickou cestou extrahováno. Etický problém tohoto barviva je jedna věc. Druhým, o to vážnějším problémem, jsou účinky na lidský organismus. Karmín způsobuje vážné alergické reakce, a i po podání malého množství může vzniknout až anafylaktická reakce, což je nejhorší možná alergická reakce, při níž dojde k otoku dýchacích cest a dušení. Dalším alergickým projevem může být astma u dětí. Dále může být karmín zodpovědný za dětskou hyperaktivitu (často v kombinaci s nadmírou cukru ve stravě) nebo je považován za potenciální karcinogen. Karmínové barvivo se mimo mléčných výrobků objevuje také ve výrobcích určených pro děti (lízátka, bonbóny apod.), takže na pozoru by se měly mít hlavně maminky malých dětí.

5

Hlídejte složení

Neochucený mléčný výrobek má vždy obsahovat buď mléko nebo smetanu a dále mlékařské, probiotické nebo jogurtové kultury. Některé výrobky ještě mohou obsahovat mléčnou bílkovinu. Ochucené mléčné výrobky by měly mít dále ochucující nebo ovocnou složku, kde na prvním místě by mělo být ovoce a poté cukr, případně nějaké přírodní aroma a přírodní barvivo (barvící koncentrát z ovoce nebo zeleniny – nejčastěji červená řepa nebo černá mrkev).

Výrobek do košíku nedávejte, pokud ve složení najdete modifikované škroby, želatiny, karagenany a další zahušťovadla. Dále dejte pozor na glukózo-fruktózový sirup. Jedná se o velmi laciné sladidlo, které ve kvalitním mléčném výrobku nemá co dělat. Nevhodný je také výrobek s jinými než přírodními barvivy, viz výše.

Pozor také na označení jogurtu. Jsou různé výrobky s označením „selský“ nebo „farmářský“, které se tváří, že mají perfektní složení. Ale mnohdy v nich i přesto najedete zahušťovadla nebo glukózo-fruktózový sirup. Pouze jeden jogurt na trhu s označením „selský“ je opravdu tak kvalitní a vyplatí se jej kupovat.

6

Jaké mléčné výrobky kupovat?

Nejlepší variantou jsou všechny bílé. Pokud chceme nízkotučnou variantu, tak pouze jogurty typu řecký, skyr nebo řeckého typu. Ostatní jogurty pouze středně tučné a občas smetanové. Ze zakysaných mlék záleží na preferencích každého, jestli kefír, zakysané podmáslí, zákys, acidofilní mléko aj.

Na trhu se dají najít také ochucené mléčné výrobky s dobrým složením. Patří mezi ně ochucené skyry, řecké jogurty a jogurty řeckého typu nebo jedna značka s označením „selský“.

Denisa Koloničná, DiS. – nutriční terapeutka

Spolupráce s nutričním terapeutem vede k osvojení správných stravovacích návyků, které jsou dlouhodobě udržitelné a příznivě ovlivní Vaše zdraví.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3
Average: 3 (4 votes)