Jak zacházet s volným časem předškolního dítěte
Malé dítě a volný čas -předškolní dítě čas neřeší a je na dospělých, jak jeho mimočasové aktivity naplánují nebo podpoří. Malé dítě se chová vždy spontánně, bez jakékoliv přetvářky a bez nějakého přemýšlení, co bude dělat teď a co později. Předškolní dítě, které budou co nejdříve čekat školní povinnosti, by si mělo zvykat na určitý řád, který tento nastávající režim podpoří. Zvykat si na to, že prioritou jsou povinnosti a pak teprve zábava. Samozřejmě že na hru, přirozenou potřebu každého dítěte, musí také zbýt místo. Jaké návyky a povinnosti přiměřené tomuto věku by to měly být? To si můžeme společně vymezit v tomto článku.
Dítě v tomto věku mělo by mít již zažité udržování pořádku ve svých věcech, to znamená v hračkách, mít uložené knížky, dekorativní předměty v poličkách, vše má mít své místo. Veďte děti k udržování čistoty a pořádku ve svém pokojíku a zaměstnejte je přiměřenou prací - zalít květinu, vynést koš, pomoct případně mladšímu sourozenci s oblékáním nebo s úklidem hraček po skončení hry. Drobné práce by mělo udělat dítě pod dozorem jednoho z rodičů, nelze očekávat od předškolního dítěte, že tuto činnost bude vykonávat samo, aniž byste mu jí připomněli (vyjímaje úklidu hraček po skončení hry, to by mělo dítě zvládat již samostatně).
Jak je to u dětí s počítačem a televizí? Technika se stává v dnešní době sounáležitostí života a zaujímá místo i v dětském životě. Dětem se stává počítač přirozenou součástí již od útlého věku. Televize a počítač mají mnoho společného a přitažlivého. Nové úhly pohledy, hodně informací, zajímavostí, přitažlivost, působivost, ale mají i svá úskalí. I malé děti mohou podlehnout závislosti. Proto počítač a televizi dovolujte svým dětem co nejméně. Rozvíjejte dětskou fantazii, tvořivost a citlivost sami. Věnujte určitý díl svého času společným hrám, vyprávěním, tvořivým činnostem nebo předčítáním. Jde o kvalitu společně požitého času a jak jste jej dokázali naplnit. Věřte, že se vám to vše zúročí - obohacujete slovní zásobu vašeho dítěte, přispíváte k rozvoji jeho myšlení, vnímání a postřehům.
Procvičujte s dětmi stimulaci jemné motoriky a grafomotoriky, což je prospěšné pro přípravu na psaní do školy, ale zejména jde i o vzájemnou souvislost funkce ruky a řeči. Je známo, že funkcionální utváření řečových oblastí v mozku je ovlivněno impulzy rukou. Koordinovanost jemné motoriky zajišťují pohyby malých svalových skupin rukou se zrakovou aktivitou. A proto rozvoj jemné motoriky má u malého dítěte značný význam pro rozvoj řeči.
Choďte se svým dítětem do přírody. Příroda obohacuje dítě o mnohá poznání, v každém ročním období je jiná. Učte děti poznávat stromy, květiny, zvířátka domácí i volně žijící a názvy jejich mláďat, barvy v přírodě typické pro všechna roční období. Osobním poznáním je naučit co jsou hory, pohoří, louky, řeky, města, vesnice. Staňte se vy, rodiče, dobrým rádcem a průvodcem na každodenní cestě dětstvím vašeho dítěte, protkané vaší nekonečnou trpělivostí a láskou.
Diskuze k článku