Jak se vyrovnat s nástupem dítěte do první třídy
Když začne dítě chodit do školy, začíná pro něj nová etapa života. Jeho dětství má novou dimenzi, z hravého a doposud bezstarostného dítěte se stává školák s přiměřenými povinnostmi, které je nutno plnit a kde slovo "nechci" ve vztahu k zadaným úkolům již nemá své místo.
I jeho rodině se mění život, chod domácnosti a vše kolem se musí přizpůsobit malému školákovi, který ještě nemá upevněny návyky ke školním povinnostem, nedovede samostatně pracovat a plnit úkoly a členové rodiny musí na něj nutně dohlížet. Rodičům nastává o něco víc povinností, ale není to tak markantní, vždyť dítě v mladším věku také vyžaduje pozornost dospělých, mění se pouze jejich přístup. A pokud vás, některé rodiče, trápí pocit, že dítě s nástupem do školy strádá, tak opak může být pravdou. Dítě touto životní změnou získává více sebevědomí, je přeci již "velký", je školák!
Změna koncepce bydlení Pokud jste neměli pro dítě dětský pokoj, anebo měli, ale byl přizpůsobený spíš ke hraní, tak nyní vás to donutí udělat změnu. Školní dítě musí mít pracovní stůl, kde má stabilně svoje pomůcky, zejména psací potřeby. Tady píše úkoly, čte první písmenka, kreslí a maluje barvami a dělá vše, co se školou bude souviset. Na stole může kreativně tvořit, vystřihovat a vyrábět i různou zábavnou činnost jako mimoškolní aktivitu. Pracovní stůl by mělo mít i předškolní dítě, v tomto věku děti velmi rády tvoří s různými přírodními předměty, modelínou a podobně.
Individuální odlišnosti spolužáků Nedaří se vašemu dítěti v některé oblasti ve škole? Neztrácejte naději a hledejte smysl v něčem jiném. Vnímejte to, co se dítěti daří a radujte se s ním z drobných úspěchů a maličkostí. Poznávejte možnosti a jiné schopnosti vašeho dítěte. Možná se mu bude dařit v něčem jiném, je manuálně zručný, pracovitý a je určitě dobrý kamarád.
Vše má svůj řád Související povinnosti se školou mění denní řád na pevnější. Když přijde ze školy, může si dítě odpočinout, případně vyprávět o tom, co se ve škole dělo, co se mu líbilo, nebo naopak, a jak se dařilo. Je dobré, když se může svěřit, mluvit o svých pocitech. Vaše dítě si tak rozvíjí slovní zásobu, a zároveň cítí pocit sounáležitosti, že na své "problémy" není samo. Po odpočinku by si mělo zvyknout, že se dělají úkoly. Nechávat je na večer není dobré, dítě je již unavené, může se špatně soustředit a pak je tu i aspekt denního a umělého večerního světla. Samozřejmě, že výjimka má také respekt. Když dítě chodí do školní družiny, kdy ve většině případech jsou rodiče v práci, dělá dítě úkoly za dohledu vychovatele. Pokud si to rodiče přejí jinak, mohou se domluvit, že úkoly bude dítě dělat až doma s nimi.
Hra, jistota a bezpečí Kromě úkolů si s dítětem nezapomínejte během dne alespoň chvilku hrát, nebo vyprávět či předčítat pohádku. A pokud se najde někdo z rodiny, nebo jiný dítěti blízký na předčítání-vyprávění pohádky, je to velkým přínosem. Je známé, že pohádky mají na děti velmi pozitivní vliv, kromě rozvíjení slovní zásoby se učí pozornosti a naslouchání. Pohádka je takové milé zastavení během dne nebo na jeho konci. Činnost vystřídá odpočinek, příjemné setkání a ztišení - navodí se tak určitý řád, který evokuje jistotu a bezpečí. A tak je to i v přírodě (člověk je jeho součástí) - rituál, který přináší řád.
Diskuze k článku