Co je potřeba

  • 1 středně velká hlávka zelí
  • cca 3 lžíce soli (na 1 kg nakrouhaného zelí přidejte 10 g soli)
  • 1 lžíce kmínu
  • Zavařovací sklenice na okurky s klasickými víčky (Omnia)
1

Hlávku zelí překrájíme na čtvrtiny, důkladně je omyjeme a zelí bez košťálu nakrouháme. Pro nakrouhání malého množství zelí můžete použít nůž nebo krouhač na zelí. Pokud budete připravovat kysané zelí ve větším množství, je lepší nakrouhat jej na robotu.

2

Nakrouhané zelí nasypeme do větší mísy nebo hrnce, zasypeme je solí a kmínem a vše řádně promícháme. Zelí necháme odstát asi 2 hodiny, dokud nepustí dostatek šťávy.

3

Následně zelí i se šťávou rukama napěchujeme do vysterilizovaných zavařovacích sklenic asi 3 centimetry pod hrdlo sklenice. Nakonec hrdla otřeme hadříkem namočeným ve velmi horké vodě a sklenice důkladně zavíčkujeme.

4

Sklenice umístíme na hlubší plech či tác, překryjeme je utěrkou a vše uložíme na teplém místě. Víčka sklenic se kvůli kvasnému procesu nafouknou, poté je přeneseme na chladné místo a necháme zelí dokvasit ještě zhruba 2 týdny. Hotové zelí skladujeme taktéž v chladu, kde nám vydrží až 1 rok.

Tipy
  • Nakrouhané zelí můžete smíchat s nastrouhaným čerstvým křenem nebo prolisovaným česnekem, získáte tak pikantní chuť a mnoho cenných látek navíc. Přidat můžete i další zeleninu (např. mrkev, cibuli), koření nebo bylinky.
  • Aby zelí pustilo více šťávy, je vhodné jej před pěchováním do sklenic důkladně promačkat třeba šťouchadlem na brambory.
  • Použít můžete bílé i červené zelí.
Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (3 votes)