1

Odvar z ořechových skořápek proti kašli

Tento chutný tmavohnědý odvar je výborným lékem na suchý i vlhký kašel a pomáhá k odhlenění.

Budeme potřebovat: 12 skořápek z vlašských ořechů, 0,5 l vody

Postup: ořechy rozlouskneme a skořápky omyjeme. Podle toho, jak rychle odvar potřebujeme, si můžeme zvolit pomalou nebo rychlou metodu.

1. Pomalá metoda: skořápky namočíme do vody a necháme 12 hodin louhovat. Poté vodu i se skořápkami přivedeme k varu a povaříme asi 5 minut. Scedíme a můžeme popíjet.

2. Rychlá metoda: skořápky rovnou povaříme 10 až 15 minut ve vodě a scedíme. Odvar pijeme vlažný několikrát denně. Účinkuje většinou do druhého dne.

2

Odvar ze skořápek pro doplnění jódu

Ořechové skořápky obsahují mnoho jódu, proto kdo trpí jeho nedostatkem, může si připravit odvar, jež se popíjí před každým jídlem po dobu až 4 měsíců.

Budeme potřebovat: 2 a půl hrnku ořechových skořápek, 2 hrnky vody

Postup: Skořápky krátce povaříme ve vodě a necháme vychladnout. Scedíme a můžeme vychutnávat.

3

Výluh ze spařených listů:

Sběr: listy se sbírají v červnu a v červenci a suší se

Použití – vnitřně i zevně: do koupele, masáž pokožky hlavy, obklady, omývání

Účinky: listy ořešáku mají antiseptické a fungicidní účinky, proto pomáhájí

ZEVNĚ: při akné, unavených očích, zánětech a plísních kůže a nehtů, lupénce, pocení nohou, výtoku, vypadávání vlasů, lupům, proti vším, omrzlinám a dalším neduhům.

VNITŘNĚ: tradičně se používal pro snižování krevního cukru, katarech, jako kloktadlo při angíně atd.

Budeme potřebovat: – na omývání a vnitřní užití: 1 vrchovatou lžičku nasekaných listů, hrnek vody – na koupel: 10 dkg listí na vanu

Postup: Listy spaříme horkou vodou a necháme 15 minut louhovat nebo krátce povaříme. Scedíme a používáme jako čaj, obklad na postižená místa, pleťovou vodu či vlasovou kúru.

4

Přeliv na vlasy z listů a slupek (oplodí):

Sběr oplodí: v červenci a srpnu před dozráním jader nebo v době zralosti (sbíráme zelené, ne hnědé)

Použití: na světlé a šedivé vlasy a k podtržení tónu hnědých vlasů

Budeme potřebovat: 10 dkg slupek nebo listí, půl litru vody

Postup: Směs povaříme asi 10 minut, necháme vychladnout a vetřeme do vlasů. Necháme uschnout na vzduchu. Můžeme také přelít do lahvičky s rozprašovačem a každý den vlasy postříkat. Účinek může být patrný až po několikeré aplikaci.

5

Plovoucí svíčky z ořechových skořápek:

Budeme potřebovat: neporušené poloviny skořápek, včelí vosk nebo parafín, knoty

Postup: knoty nastříháme na délku 1 cm (podle velikosti skořápek). Ve vodní lázni si rozpustíme vosk (můžeme použít i vosk ze starých svíček), knot vložíme svisle do skořápky, přidržíme jej např. pinzetou, a opatrně zalejeme tekutým voskem. Necháme vychladnout a o vánočním čase použijeme jako krásnou dekoraci v misce naplněnou vodou.

6

Vánoční ozdoba ze skořápek:

Budeme potřebovat: pěkné neporušené poloviny skořápek, tenký drátek nebo silnější nit, háček na zavěšení, lepidlo, případně červenou stužku

Postup: z drátku si vytvoříme malou smyčku a přilepíme jej k vrchnímu okraji skořápky. Použijeme-li nit, odměříme si asi 10 cm, konce spojíme k sobě a přilepíme ke skořápce tak, aby nám vyčnívala smyčka, která pak bude sloužit jako háček. Lepidlo naneseme na polovinu skořápky a přilepíme k druhé půlce. Necháme zaschnout a máme hotovo. Můžeme ozdobit mašlí z červené stužky.

Varování

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.4
Average: 4.4 (5 votes)