Jste zde

Jak udělat okurkový salát se smetanou | recept

Velmi lehké, 1 - 1000 Kč, 10 až 30 minut
24.01.2015 - 12:26

Okurkový salát se smetanou můžeme podávat jako přílohu k lehkému letnímu letnímu zeleninovému obědu nebo s celozrnným pečivem jako svačinu či jako osvěžující večeři. Okurkový salát můžeme různě dochutit a rovněž jej můžeme přizpůsobit různým dietetickým požadavkům. Jak udělat okurkový salát se smetanou? Zde je můj recept.

Co je potřeba

Miska, nůž, škrabka, struhadlo
Okurky
Smetana, koření podle návodu

1

Zalévat okurky smetanou v minulosti nebylo v Čechách (a na Moravě) příliš zvykem. Kyselá smetana byla spíše určena pro výrobu másla než pro přímou spotřebu. Pojídání okurek s kyselou smetanou bylo obvyklejší v polské, ruské (ukrajinské) a balkánské kuchyni.

2

V českých zemích se okurkový salát zaléval sedlým mlékem (moravsky kyškou), podmáslím, později kefírem či acidofilním mlékem. Homogenizované „mléko“ nezkysne, české mlékárny začaly běžně produkovat zakysanou smetanu a my jsme velmi rádi vyměnili méně tučnou mléčnou zálivku za sice tučnější, ale lahodnější smetanu.

3

Základní postup při výrobě okurkového salátu se smetanou je jednoduchý: okurky oloupeme, nastrouháme na hrubém struhadle na nudličky nebo na štěrbinovém struhadle na jemné plátky. Jemně nasolíme, aby trochu pustily vodu a změkly. Puštěnou vodu nesléváme, připravili bychom se o podstatnou část chuťové složky salátu.

4

Do mírně nasolených a „povolených“ okurek vyklopíme kelímek (nebo víc) zakysané smetany. Promícháme s puštěnou tekutinou, která okurkový salát naředí do příjemné hustoty. Ochutnáme a případně trochu přisolíme, ale ne moc. Někde je zvykem smetanovou (mléčnou) variantu i mírně připepřit.

5

Jestliže připravujeme okurkový salát se smetanou pro někoho, kdo musí z nějakého důvodu dodržovat dietní zásady, okurky strouháme vždy na nudličky a jako zálivku požijeme odtučněnou (nízkotučnou) zakysanou smetanu. Nebo do okurek zamícháme místo smetany bílý jogurt. Chuť salátu zjemníme lžičkou olivového oleje.

6

Okurkový salát se smetanou můžeme měnit přidáním bylinek. Tradičně se pro jeho dochucení používá sekaný čerstvý, případně i sušený kopr. Protože ale značné množství lidí nemá kopr rádo, je praktické předem se na jeho oblibu zeptat (ušetří to pak trapné chvilky u stolu). Sterilizovaný kopr do okurkového salátu se smetanou nepoužíváme (jeho chuť je příliš zvýrazněná octovým nálevem)

7

Jinou chuť získáme, když do okurkového salátu se smetanou přidáme trochu čerstvého estragonu. Nebo můžeme chuť salátu obměnit nasekaným brutnákem nebo kerblíkem. Pikantní a přitom „české“ příchuti dosáhneme, když okurkový salát se smetanou posypeme jemně nasekanou pažitkou.

8

Kuchyni sousedních Slovanů nebo Balkánců bude připomínat, když okurkový salát se smetanou dochutíme jemně utřeným nebo sušeným česnekem, bazalkou (čerstvou i sušenou, každá chutná jinak) nebo špetkou provensálského koření. Milovníci orientálních chutí si mohou občas okurkový salát se smetanou dochutit trochou kurkumy či karí koření.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva Foto receptu okurkového salátu se smetanou: autorka
Hodnocení: 
Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (6 votes)

Nejnovější příspěvky v diskuzi

Zatím žádné komentáře.

Nahoru