Co je potřeba

  • dva půl kilogramu vypeckovaných meruněk
  • kilogram cukru
  • dva želírovací přípravky
  • kuchyňské vybavení
  • zavařovací sklenice
1

Na přípravu meruňkové marmelády se hodí přezrálé a měkké plody, nikoliv ovšem meruňky nahnilé. Někoho by mohly zajímat „technické“ údaje: průměrná meruňka první jakosti váží přibližně 60 gramů, z toho dužina činí 93,8 procenta, zbytek připadá na pecku. U meruněk je obsah šťávy a sladkosti v opačné závislosti – šťavnatější plody jsou chudší na obsah cukru. Zralé meruňky jsou vždy měkké.

2

Na výrobu přibližně tří litrů meruňkové marmelády budeme potřebovat dva a půl kilogramu vypeckovaných a očištěných meruněk, jeden kilogram cukru a protože mají meruňky jen velmi málo pektinu, budou zapotřebí dva balíčky želírovacího přípravku, který zamícháme do cukru.

3

Meruňky na marmeládu můžeme pomlít na strojku. Ale protože mnozí lidé mají rádi v meruňkové marmeládě i kousky ovoce, je možno meruňky jen pokrájet na proužky. Část meruněk můžeme ponechat třeba i v celých polovinách. Do širokého kastrolu dáme nejprve dvě deci vody, přivedeme ji k varu a meruňky po částech přidáváme do kastrolu. Stále mícháme, protože meruňky se snadno připalují. Když vře celý obsah kastrolu, snížíme teplotu a za stálého míchání meruňky rozvaříme.

4

Když jsou meruňky rozvařené, máme dvě možnosti. Chceme-li mít marmeládu hladkou (budeme ji používat na promazávání perníků, dortů či na slepování čajového pečiva), rozvařenou hmotu rozmixujeme nebo propasírujeme přes síto. Do meruňkové hmoty (rozmixované nebo s většími kousky) přisypeme kilogram cukru s želírovacím přípravkem. Cukr za stálého míchání rozpustíme, přivedeme k varu a tři minuty prováříme.

5

Horkou marmeládou plníme čistě vymyté a vypařené zavařovací sklenice. Velikost volíme podle budoucího použití meruňkové marmelády (například na promazání perníku z půl kilogramu mouky obvykle potřebujeme sklenici 0,3 litru). Sklenice s vřelou meruňkovou marmeládou stačí rychle překlopit na víčko. Je-li marmeláda už zchladlá, budeme ji sterilizovat 20 minut při teplotě 80 stupňů Celsia. Sklenice polepíme štítkem s popisem druhu produktu a rokem výroby.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.666665
Average: 4.7 (15 votes)