Co je potřeba

Viz další kroky

1

Kdouloň – Kdouloň je ovocný keř nebo strom, jenž se pěstuje ve variantě s hruškovitými nebo jablkovitými tvary plodů. Jedná se o jednu z nejstarších kulturních plodin, jejíž plody (kdoule) mají výraznou a nezaměnitelnou vůni a používají se zejména pro přípravu marmelád, kompotů a želé, jelikož jsou v syrovém stavu nejedlé. Dozrávají obvykle až začátkem října. Tipy, jak zpracovat kdouli naleznete zde: Jak zpracovat kdouli | recepty.

2

Mišpule – Mišpule je strom či keř, který pochází z Orientu, odkud se rozšířil až do Evropy. Mišpule se nejčastěji roubují na hrušně, použít však můžete celou řadu podnoží. Nejčastěji se množí roubováním (stejně tak jako ryngle). V závislosti na zvolené podnoži mají stromky rozdílné nároky na půdu (nejčastěji se roubuje na hrušně, kdouloně či hloh). Obvykle však vyžadují lehčí, vápenatou a hlinitou půdu. Plody se sklízejí až poté, co přejdou mrazem. Jsou měkké a aromatické, hodí se pro přímou konzumaci, pro výrobu džemů, kompotů, vína či likérů.

3

Ryngle – Ryngle se do naší země dostaly již během 18. století a je poměrně rozšířená i v dnešní době. Plody zelené barvy jsou chutné a šťavnaté. Používají se čerstvé k přímé konzumaci, ale také do kompotů, moučníků, ovocných knedlíků, džemů, apod. Pokud zvolíte cizosprašnou odrůdu, musíte jí zajistit vhodného opylovače. Nároky na půdu se liší podle zvolené podnože.

4

A jak výše zmíněné druhy pěstovat?

Kdouloně, mišpule i ryngle vysazujeme na podzim , od poloviny října do prvních mrazů. Stromky nebo keře sázíme vždy stejně hluboko, jako byly zasazeny ve školce. Poté je podepřeme opěrným kůlem, který umístíme na jižní stranu, aby mladou rostlinu ochránil před prudkým sluncem.

Stromky vyžadují pravidelnou zálivku.

5

Kdouloně vyžadují největší teplo, jsou velmi náchylné na holomrazy a dostatečně vysokou teplotu potřebují i ke správnému dozrání plodů. Mišpule naopak prospívají i v chladnějším prostředí. Ryngle pak potřebují chráněné místo, aby nepomrzaly v květu. Odolné odrůdy snesou nadmořskou výšku do 450 m nad mořem.

6

U kdouloní a mišpulí provádíme v předjaří (po odeznění silnějších mrazů) řez vhodný pro tvarování mladých rostlin do 5 let. U rynglí pak výchovný řez provádíme nejdříve v březnu. V dalších letech již pouze zkracujeme příliš dlouhé větve.

Tipy

Kdouloň se často používá jako podnož pro hrušně. Strom poté lépe plodí a mívá větší plody.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
0
Zatím nehodnoceno