Jste zde

Jak uvařit pohanku | recepty

Lehké, 1 - 1000 Kč, 10 až 30 minut
24.11.2015 - 21:39

Pohanka se od 16. století v Čechách a na Moravě hojně jídala. Chudý lid, na jehož jídelničku se zhusta objevovala, určitě neuvažoval o tom, že pohanka obsahuje rutin, měď, selen a mangan, že tělu pomáhá hospodařit s vitamínem C, snižuje cholesterol a brání vzniku aterosklerózy. My to víme, ale přesto pohance „moc nedáme“. Mnozí v duchu kladou rovnítko mezi zdravé a nepříliš dobré. Jak uvařit pohanku, aby se stolování obešlo bez ironických připomínek a na talířích nic nezbylo? Přinášíme návod na uvaření a několik tipů na úpravu.

Co je potřeba

Pohanka (pro kuchyňské účely)
Hrnec s těsnící poklicí
Vařič nebo mikrovlnná trouba
Voda

1

Co je pohanka? Pohanka je obilovina, s níž můžeme v kuchyni nakládat podobně jako s rýží, krupicí, krupkami či obilninovými vločkami. Výhodou je krátká doba přímého varu (šetříme čas i energii). V zásadě ji můžeme používat tak, jak jsme zvyklí vařit z vyjmenovaných suroviny: příloha, zavářka, kaše, doplněk luštěnin, základ zapékaných fáší, karbanátků, přídavek k mletému masu.

2

Jíst pohanku je normální. Jestliže jsme se rozhodli pohankové pokrmy předkládat i členům rodiny, kteří ji dosud neznají, neservírujme ji spolu s přednáškou o zdravém žití. To dokáže otrávit i jinak vděčné strávníky. Diskusi o vynikajících vlastnostech této obilniny zařaďme na program jako bonus, až když máme jistotu, že pohanka opravdu chutná. Nezdůrazňujte její použití, nevytvářejte kolem pohanky mýtus čehosi mimořádného. (Například ovesné vločky jsou také zdravé, a přesto rodině „neotloukáte o hlavu“, že jste jich dvě hrsti přihodili do bramborákového těsta.)

3

Příprava pohanky. Pohanku vysypeme z balíčku. Má-li světlou barvu, propereme ji v jedné teplé vodě. Má-li barvu tmavě hnědou, důkladně ji promneme a vodu několikrát vyměníme. Tmavá pohanka má trochu zvláštní vůni (až pach), a tak raději pro poprvé oželíme nějaký ten rutin, jen abychom neznechutili strávníky. Barvu a „zápach“ pohance prý dodává způsob loupání, ale to není pro její přípravu rozhodující. Můžete-li si vybrat (a vidíte-li do balíčku), zpočátku vybírejte raději tu světlejší.

4

Vaření pohanky. Propranou pohanku zalijte jeden a půl objemovým násobkem vody a dejte vařit. Var udržujte asi tři minuty. Můžeme vařit na sporáku nebo v mikrovlnné troubě. Pak hrnec uzavřete a pohanku nechte asi 15 minut stát. Někdo radí zabalit hrnec do utěrky nebo uložit do peřin. Ve 21. století už existují i jiné způsoby: například tlakový hrnec z umělé hmoty do mikrovlnné trouby (prodávaný především na vaření rýže).

„Skalní“ propagátoři zdravé výživy pohanku pouze spaří v keramickém hrnci z tvrdé kameniny a přiklopí víkem. Zkušenosti s takovou úpravou jsou různé – někdy je pohanka dobrá, někdy tvrdá. Během „odstávky“ obilky vstřebají vodu, změknou, ale zachovají si typickou strukturu, která lahodí patru. Měkká pohanka je připravena ke kulinářské úpravě.

5

Pohanka v běžných jídlech. Ideální – a nejméně „bolestné“, jestliže mají naši strávníci odpor k neznámým potravinám – je přidávat pohanku jako plnidlo do různých karbanátků (zeleninových i masových), kroket nebo placek (například do bramboráků). Rovněž ji můžeme přidat do česnekové polévky nebo do bramboračky s houbami. Uplatníme ji v nádivkách a náplních (do plněných paprik přidáme k masu místo rýže). Pohanku lze použít i k přípravě sladkých nákypů nebo kaší – postupujeme stejně jako bychom používali vařenou rýži.

6

Pohanka jako příloha k masu. Jednu až dvě cibule drobně nakrájíme a v pánvi (woku) mírně osmažíme na tuku (olej, máslo, sádlo). Vysypeme uvařenou pohanku, mírně osolíme a promícháme s cibulkou. Navlhčenou naběračkou vytvoříme úhledné kopičky, ozdobíme petrželkou servírujeme jako přílohu k pečenému nebo dušenému masu. Chuťový akord pomůže vytvořit výpek nebo šťáva z masa.

7

Pohankový prejt. Uvaříme pohanku a necháme ji odstát o něco méně, aby byla ne zcela měkká. Na sádle nebo na oleji osmažíme dvě cibule. Vmícháme do prochladlé pohanky. Přidáme dvě až čtyři vejce, několik utřených stroužků česneku, majoránku, mletý pepř, sušený mletý zázvor (asi čtvrt čajové lžičky), sůl a majoránku. Zahustíme strouhánkou, přemístíme do vymaštěné zapékací nádoby a zpočátku přikryté, pak bez pokličky zapečeme. Pohankový prejt chutná nejvíc (jako ten zabíjačkový) s bramborami a s kyselým zelím. Děti ho mají rády s bramborovou kaší. Je dobrý i studený, jako drobný zákusek mezi hlavními jídly.

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva Foto: autor - Zuzana Plocková
Hodnocení: 
Vaše hodnocení: Žádné
3.932205
Average: 3.9 (59 votes)

Nejnovější příspěvky v diskuzi

Domnívám se, že vařit pohanku je něco jako přidat citron do horkého čaje. Vše zdravé je okamžite eliminováno. Já si připravuji pohanku takto: 2-3 PL dám do většího ker. hrnku, zaleju 4x větším množstvím studené vody a nechám pohanku nabobtnat tak 5-6 hodin. Pak pohanku scedím přes síto a nechám půl hod. okapat. V rendlíku si na oleji jemně osmažím cibuli, kterou jsem nakrájel na větší kolečka. Po chvilce přidám na kostky pokrájenou čerstvou papriku, nebo kapii, 1-2 min nechám působit a pak přidám tu okapanou pohanku, osolím, trošku pepře a hned odstavím. Pohanka by se takto měla v rendlíku jenom ohřát, v žádném případě ne smařit, nebo dusit. Hned podávám k okamžité spotřebě. Je to mňamka :-)
Omlouvám se, hodnotila jsem článek a netuším proč mám hvězdičky u svého. Promiňte prosím. L
Pohanka, kdo neokusil neví jak je to dobré. Kupuji loupanou v Penny, uvařím s jednou kostkou slepičího bujonu, na hluboké pánvi opražím na olivovém oleji cibuli, česnek, přidám na kostky krájenou mrkev, řapíkatý celer, porek, hrášek, šery rajčata, kapii (vše co sklidím na zahradě mám zamražené a tak pokud není čerstvá zelenina se zahrady používám svojí mraženou), přileji trochu vody a dusím do měka, smíchám s pohankou nebo na mělký talíř dám do prostředka kupku pohanky a okolo zeleninu, někdy posypu trochou parmazánu. Toto stejné lze smíchat se sladkou smetanou, 2 vejce, strouhaný aidam a zapéct, pak krájím kostky a dozdobím na talíři lístky rukoly, kadeřavé petrželky nebo bazalky. Dobrou chuť všem kdo to chtějí zkusit. Lída
mám cysty na játrech, tak to zkusím, vařím pohanku, na sladko, jako kaši, nebo jako přílohu, ale asi špatně, protože nám moc nechutná, děkuji za rady, zkusím to znovu
Nahoru