1

Zelený čaj

Zelený čaj obsahuje kombinaci kofeinu a theobrominu (látka s podobným fyziologickým účinkem jako kofein). Nabuzení není tak rychlé, kvůli nižšímu obsahu kofeinu. Naopak tento stav je déletrvající, proto nehrozí rychlý úpadek energie jako po kávě. Zelený čaj není vhodné zařazovat pozdě odpoledne nebo večer.

Zelený čaj kromě povzbudivých účinků je známý pro své zdravotní benefity. Jedná se o rostlinné polyfenoly, jež mají antioxidační účinky. Jeden až dva šálky kvalitního sypaného čaje, zalitého vodou o 80 °C a louhovaného 2 – 3 minuty, dokáže tak přispět k podpoře celkového zdraví. Nejčastěji se v této souvislosti hovoří o prevenci kardiovaskulárních chorob nebo některých typů nádorů.

Podobný účinek má také matcha tea a maté. Matcha tea jsou až na prach pomleté mladé lístky zeleného čaje. Maté neboli yerba maté, je tzv. cesmína peruánská, která pochází z Jižní Ameriky a je typická svou přípravou. Pro naše účely se běžně prodává samotná nebo namíchaná ve směsích v různých obchodech s čaji a příprava je podobná běžnému čaji.

2

Hořká čokoláda

Hořká čokoláda s minimálně 70% obsahem kakaa je velmi zdravá pochoutka. Jeden čtvereček se nemusíte vůbec bát zařadit. Její příjemná hořká chuť dokáže uspokojit chuťové buňky a tím zažene chutě na sladké. Stejně jako v zeleném čaji, tak i v kakau je obsažen theobromin. Právě ten má povzbuzující účinky. Čokoláda zvyšuje hladinu serotoninu a tím pomáhá bojovat proti stresu. Však si představte tu chvilku jen pro sebe, kdy se čas skoro zastaví, když necháváte čokoládu rozpustit v ústech. Hořká čokoláda navíc obsahuje velké množství zdraví prospěšných polyfenolů, které podporují imunitu, kardiovaskulární systém a celkové zdraví.

Kvalitní čokoláda obsahuje pouze kakao, kakaové máslo, kakaovou hmotu a ty kvalitnější třtinový cukr. Pokud se jedná o kvalitní mléčnou čokoládu, tak ještě sušené mléko.

3

Kakao

Lahodné kakao připravené z kvalitního kakaa, mléka a podle potřeby lžičky třtinového cukru nebo medu. Tento nápoj má stejné blahodárné účinky jako výše zmíněná hořká čokoláda.

4

Guarana

Guarana se nejčastěji prodává ve formě tablet, nebo také bývá součástí různých bylinkových nebo zelených čajů. Guarana obsahuje velké množství theobrominu, theofylinu a zejména guaranin, který působí v organismu jako kofein. Guarana je vhodná pro dodání energie jak při mentálně, tak i fyzicky náročné práci, pomáhá udržovat pozornost při učení nebo všude tam, kde je potřeba bdělost, pomáhá při tréninku i regeneraci a údajně napomáhá i při bolestech hlavy, stresu, napětí a špatné náladě.

Kvalitní guarana obsahuje pouze pomleté semena guarany, které obsahují výše zmíněné látky, dále vitamíny a minerály, které podporují její zdraví prospěšný účinek. Lacinější tablety obsahují pouze extrakt guarany a přidaný kofein, které sice mají také povzbudivý účinek, ale už se nejedná o přímé pozitivní účinky guarany.

5

Protažení

Mnoho lidí většinu času tráví za obrazovkou počítače a zavaleni prací, mnohdy zapomínají na to, jak čas ubíhá. Snad každý ví, že dlouhodobé sezení je nezdravé a v poslední době se přirovnává účinkům kouření. Nejde ani tak o to, jak dlouho stojíme nebo sedíme, oba extrémy nejsou dobré. Důležité je často měnit polohu. Ideálně proto aspoň každou hodinu je dobré vstát, projít se, protáhnout se, udělat pár dřepů nebo zaskákat si. Zařadit také dechová cvičení, která zvyšují průtok okysličené krve mozkem a tím se zvyšuje i bdělost. Důležité je proto pravidelně a dostatečně větrat. Příval energie na sebe nenechá dlouho čekat.

Denisa Koloničná, DiS. – nutriční terapeutka

Spolupráce s nutričním terapeutem vede k osvojení správných stravovacích návyků, které jsou dlouhodobě udržitelné a příznivě ovlivní Vaše zdraví.

Varování
  • Tento článek má pouze informativní charakter a nenahrazuje lékařskou péči.

Tento článek a jeho jednotlivé body mají pouze informativní charakter. Společnost Solex Services s.r.o. neručí a není odpovědná za škody vzniklé užitím informací (částečným nebo úplným), které jsou uvedeny v článku. Zároveň společnost neručí a není odpovědna za škody vzniklé užitím informací (úplných nebo částečných) obsažených v článku třetí osobou.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
2
Average: 2 (4 votes)