Co je potřeba

Pomůcky podle vybrané možnosti čištění:

  • ultrazvuková čistička
  • roztok k čištění zlata
  • vata na cídění šperků
  • popel a hadřík
  • hrnec, voda se saponátem a lžičkou jedlé sody
1

Ultrazvuková čistička

Nemusíte být zrovna zlatník, abyste doma mohli mít tuto čističku. Dnes se již prodávají malé přístroje, do kterých můžete dát brýle či šperky a vše se velmi dobře vyčistí. Odstranění nánosů je důkladné, ultrazvukové vlny se dostanou i mezi záhyby, ale počítejte s tím, že aby se Vám čistička vyplatila, je potřeba ji používat pravidelně na další šperky a zmíněné brýle.

2

Tekuté roztoky na zlato

Na čištění zlata se prodávají i speciální roztoky, které jsou stejně účinné jako metoda ultrazvuku. Tyto roztoky prodávají většinou buď ve zlatnictvích nebo v klasických drogeriích a nejsou nikterak drahé. Jejich použití je ale nevhodné u těch šperků, které jsou ozdobeny dalšími prvky kromě zlata, ale jinak fungují skvěle, protože roztok se dostane do všech spár.

3

Povaření

Další možností, jak zlato vyčistit, je krátce ho povařit v plechovém hrnci s vodou a obyčejným saponátem, přičemž účinek lze zvýšit ještě přidáním lžičky jedlé sody. Nechte zlatý šperk projít chviličku varem a poté doleštěte jemným hadříkem a osušte.

4

Vaty na šperky

Existují i speciální vaty určené k ošetření zlatých šperků. Výhodou je, že se většinou dají použít i na stříbro, seženete je za pár korun a jedno balení vydrží na mnoho použití. Vaty jsou napuštěny chemikáliemi, které odstraní prach, špínu a mastnotu.

5

Popel

K cídění se používají i babské rady. Jedna z nich praví, že k cídění zlata se dá použít i popel. Naberte ho na mokrý hadřík a poté jím zlato vyleštěte. Následně šperk ještě omyjte pod tekoucí vodou, abyste se zbavili pachu popela.

Varování
  • Velké opatrnosti je potřeba u zlatých šperků s kameny či perlami. Tyto šperky doporučujeme ponechat na čištění profesionálům, aby nedošlo k poškození vsazeného kamene či perly.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (8 votes)