Co je potřeba

  • 1 díl (např. 5 polévkových lžic) sušeného nebo čerstvého tymiánu, klasická velikost sáčku s kořením bude stačit
  • 1 díl bambuckého másla (může být rafinované i nerafinované) nebo sádla 
  • sítko nebo plátýnko
  • plastová, skleněná nebo hliníková nádobka např. od krému
1

Volíme raději rostlinný tuk než klasickou vazelínu nebo parafín, což jsou ropné produkty zabraňující dýchání pokožky a podporující tvorbu vrásek. Bambucké máslo (karité, shea butter) se získává ze stromu – máslovníku afrického, je hydratační, hojivé a regeneruje pokožku. Protože budeme máslo zahřívat, můžeme sáhnout po levnějším rafinovaném bambuckém másle, které obsahuje sice méně prospěšných látek než to nerafinované, ale stále má své účinky. Nerafinované máslo je charakteristické svou vůní, která nemusí být každému příjemná, avšak vůně tymiánu ji spolehlivě převáží. Kdo preferuje nejlevnější verzi masti a nevadí mu živočišný tuk, zvolí jednoduše sádlo.

2

Postup výroby tymiánové masti:

Ve vodní lázni na mírném ohni rozehřejeme tuk. Zahříváme opravdu zvolna, ať se nám máslo nespálí, obzvláště to nerafinované by bylo škoda znehodnotit. Až je máslo v tekuté formě, přisypeme tymián a zvolna zahříváme a mícháme po dobu 15–20 minut a odstavíme.

3

Necháme odležet 24 hodin na chladném a suchém místě. Poté směs opět zahřejeme, aby byla tekutá, a přecedíme přes sítko nebo platýnko (důkladně vymačkáme) rovnou do zvolené nádobky. Necháme ztuhnout při pokojové teplotě nebo v lednici a můžeme používat.

4

Způsoby použití tymiánové masti:

  • při nachlazení mažeme pod nos, na hrudník, případně záda
  • při nadýmání a průjmu mažeme na břicho
  • při bolestech kloubů a revma aplikujeme přímo na postižené místo
  • při poštípání hmyzem natíráme postižené místo
Varování
  • Některé zdroje doporučují mast i na bolavá bříška miminek, jiné o vhodnosti pro děti pochybují. Záleží na rozhodnutí konkrétního rodiče. Každopádně se nedoporučuje dlouhodobé užívání, tak jako u veškerých bylinek. V případě tymiánu je optimum 7 dní. 
  • Neužívat mast vnitřně!

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (5 votes)