Co je potřeba

Pojďme na to! Připravme si:

  • 200 ml vody
  • 100–200 g cukru (namísto 100 g cukru, můžeme použít odpovídající množství medu anebo domácího šípkového sirupu)
  • 1 balíček sušeného tymiánu (pokud si pěstujeme tymián sami, použijeme 3 košaté větvičky tymiánu čerstvého)
  • 3 lžíce slézového květu
1

Proč je domácí tymiánový sirup účinný? Tymián je jedno z nejsilnějších rostlinných antibiotik a má antiseptické a dezinfekční účinky. Pomáhá při nemocech z nachlazení, při zánětech dýchacích cest a trávicímu ústrojí. Působí léčivě při astmatu, bronchitidě, suchém, dráždivém, záchvatovitém či černém kašli a usnadňuje vykašlávání hlenů. Na výrobu domácího sirupu můžeme použít sušený tymián v sáčku zakoupeném v potravinách. Pokud bylinku pěstujeme doma nebo na zahrádce, použijeme čerstvý. Sléz má protizánětlivý účinek. Používá se proti suchému kašli i zahlenění (a to i u dětí), koupíme jej např. v lékárně (vypadá tak, jak vidíme na obrázku). Pokud bychom do sirupu použili pouze tymián, byl by tento domácí výrobek vhodný převážně na vlhký kašel. Přidáme-li do směsi i slézový květ, můžeme použít pak sirup jak na vlhký, tak i suchý kašel.

2

V kastrůlku si svaříme 200 ml vody se 100 g cukru (pokud nebudeme přidávat jiné sladidlo, med atp., tak rovnou s 200 g cukru). Tak, aby se cukr ve vodě úplně rozpustil. Následně přidáme celý balíček sušeného tymiánu a asi 3 lžíce slézového květu. Minutu až dvě povaříme.

3

Povařenou směs na výrobu domácího tymiánového sirupu odstavíme ze zdroje tepla a necháme několik hodin, nejlépe však přes noc louhovat.

4

Vylouhovanou směs na sirup proti kašli přecedíme přes sítko. Pokud chceme mít sirup úplně čistý, přecedíme ještě přes bavlnu, abychom se zbavili všech kousků tymiánu.

5

Jestliže jsme na počátku dali do vody pouze 100 g cukru, teď je ten správný čas na přidání šípkového sirupu nebo dobrého medu.

6

Jak je všeobecně známo, med by se neměl vařit. Ohřejeme tedy již přeceděnou směs jen krátce, tak aby se nám v ní med rozpustil. Kdybychom med zahřáli na teplotu vyšší než 60 stupňů, mohl by ztratit většinu obsažených vitamínů a enzymů.

7

Hotový sirup proti kašli nalijeme do čistých lahviček a skladujeme v chladu, nejlépe v ledničce. Konzumujeme ho v období kašle a nachlazení, dávkujeme nejlépe 3x denně jednu čajovou lžičku.

Varování
  • Pokud budeme do směsi dávat med a sirup proti kašli plánujeme podávat i velmi malým dětem, musíme dávat pozor na to, aby nebyly na med alergické.
  • Užití bylin doporučujeme konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, obzvláště pak užíváte-li nějaké léky.

Varování

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.460525
Average: 4.5 (76 votes)