1

Pěstování koriandru
Jednoletý koriandr setý dorůstá výšky 20 až 60 cm. Pěstujeme jej v propustné, výživné půdě s dostatkem vláhy a vápníku. Koriandr volně roste ve Středomoří, odedávna je pěstován v Indii a Egyptě, v našich podmínkách se volně nevyskytuje. Na zahrádce můžeme pěstovat koriandr bez potíží na slunném a vzdušném místě i jako hrnkovou rostlinu na okenním parapetu. Koriandr se pěstuje snadno, nesnáší ale mráz.

2

Pěstování koriandru ze semen
Semena koriandru sejeme od jara do podzimu. Mají obvykle dobrou klíčivost. Chceme-li používat listy, můžeme je vysévat hustě. Pokud chceme bylinku pěstovat zejména na semeno (semena koriandru jsou silně aromatická a na rozdíl od listů nasládlá, podrcená či celá se přidávají do slaných omáček, sladkých jídel a dezertů, především pečiva jako jsou sušenky, a do domácího chleba), vyséváme semena na záhonech do řádků. Po vzejití semen mladé bylinky vyjednotíme. Semeny se koriandr množí snadno, klíčení urychlíme 2-3 denním máčením ve vlažné vodě či heřmánkovém nálevu, který je navíc posiluje a chrání proti plísním. Semena koriandru vyklíčí za 20 dní.

3

Pěstování koriandru
Dbáme na pravidelnou zálivku a hnojení. Koriandr zaléváme odstátou vodou pokojové teploty do misky. Přihnojujeme jednou za měsíc tekutým organickým hnojivem. Dbáme, abychom nepřemokřili půdu a nezpůsobili hnilobu kořenů.

4

Sklizeň koriandru
Koriandr pěstujeme pro jeho listy a semena. Semena koriandru sklízíme vyzrálá, po zhnědnutí. Chceme-li zvýšit jejich kvalitu před použitím v kuchyni, necháme je několik týdnů a měsíců dosušit. Listy koriandru sklízíme dle potřeby. Přes zimu můžeme uskladňovat nasekané zmrazené.

5

Škůdci koriandru
Pokud pěstujete koriandr na záhonu, můžou jej napadnout mšice. Nepoužívejte chemii, pokuste se je spláchnout vodou. Svilušky pro změnu napadají bylinku pěstovanou doma. Postavte koriandr na čerstvý vzduch, svilušky bylinku samy opustí.

6

Využití koriandru
Koriandr má četné využití v asijské kuchyni. Čerstvé listy jsou výtečné do orientálních pokrmů z masa, především dušených, jako přísada čatní, polévek, restované zeleniny. Abychom koriandr neznehodnotili a neztratili cenné látky, přidáváme jej až na konci tepelné úpravy nebo jako ozdobu. Koriandr můžeme použít i do sendvičů, na jednohubky a do zeleninových salátů. Semena koriandru působí proti plynatosti, bolestem břicha, odstraňují křeče, mají i mírně antiseptické účinky. Při poruchách trávení lze užívat i nálev ze lžičky podrcených semen. Silně aromatické kořeny jsou po usušení a rozemletí, podobně jako semena, součást indického kari koření.

Koriandr podporuje tvorbu žaludeční šťávy, čímž příznivě ovlivňuje trávení. Používá se především k nakládání hub a zeleniny (červená řepa a okurky), do chleba, který tak činí stravitelnější, uzenářských výrobků, k přípravě jehněčího, vepřového a hovězího masa či ryb.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.333335
Average: 4.3 (27 votes)