Jak odolat trikům a manipulaci velkých nákupních center
Od roku 1989 v ČR vyrostlo několik desítek velkých nákupnách center. Zvykli jsme si na příjemné nakupování v hezkém uzavřeném prostředí. Všechny obchody jsou pěkně pohromadě, při ošklivém počasí jsme v teple a suchu, od nakupování si můžeme odpočinout při dobré kávě nebo si dát něco k jídlu.
Nákupní centra mají jistě své výhody. Zároveň ale používají spoustu triků, jak nás ovlivnit, abychom utratili co nejvíce peněz. Jaké triky používají nejčastěji velká nákupní centra a jak se jim můžeme bránit? Čtěte pozorně následující až překvapující řádky.
Gruenův transfer
„Gruenův transfer" je označení pro okamžik, kdy se člověk mění ze zákazníka s konkrétní představou o nákupu v impulzivního kupce (tzn. na začátku mám představu, že si jdu koupit džíny, ale odcházím s novými džínami, tričkem, mikinou, botami a dalším zbožím, které vlastně ani nepotřebuji). Celková atmosféra nákupních center je promyšlená tak, aby v nás probudila impulzivního kupce. Prostor, zařízení, barvy, hudba, vůně, to všechno na nás při nákupu vplývá a je vymyšleno tak, abychom utratili co nejvíce peněz.
Ignorujte obchůdky, vedle kterých musíte projít, než dojdete ke schodišti. Případně používejte výtah Všimli jste si, že v nákupních centrech je většinou schodiště umístěno v patrech jenom na jedné straně? Projdete celým třetím patrem, abyste mohli použít schody. Sjedete po schodech z třetího patra do druhého. Hledáte schodiště do prvního patra. A ono jako na potvoru je zase na úplně opačné straně. Takže musíte projít celým patrem, abyste se dostali k dalšímu schodišti, kterým se dostanete ven. Důvod je jednoduchý: Tím že projdete celé třetí, druhé i první patro, minete spoustu obchodů a je větší šance, že se v jednom z nich zastavíte a něco nakoupíte.
Ignorujte výkladní skříně krámečků, kvůli kterým jste nepřišli na nákupy Pokud navštívíme nákupní centrum, máme v plánu navštívit většinou 2-3 obchody. Největší „taháky“ komplexu jsou daleko od sebe, aby zákazník musel projít kolem dalších menších obchůdků celým nákupním centrem. Často bývá právě supermarket nebo hypermarket až úplně na konci komplexu.
Dívejte se často na hodiny, případně si nastavte v mobilu určitý časový úsek, na který vás pak telefon upozorní zvoněním V nákupním centru velmi často zapomeneme na čas. Pokud jsme venku, teplota i světlo se mění s denní dobou. Nákupní centra bývají často navržena tak, že není možné vidět vnější světlo. Umělé osvětlení a teplota prostředí, které se nemění, vytváří jakousi iluzi, že se čas zastavil. Přestáváme jej vnímat a mnohem snáze s námi může někdo manipulovat.
Pokud vám vadí hudba v obchodech nebo nechcete aby vás ovlivňovala, noste sebou v telefonu nebo na iPodu svojí hudbou Hudba v nákupním centrem a obchodech má na nás také velký vliv. Studie potvrdily, že při nákupu potravin je nejlepší pouštět hudbu s volnějším tempem. Pak zákazníci nakoupí skoro o 40 procent víc zboží. Oblečení, např. džíny se dobře prodávají při hlasité hudbě. Levné zboží se také lépe prodává v hlučnějším prostředí, protože strávíte mnohem méně času zjišťováním kvality produktů.
Nechoďte nakupovat hladoví Studie týkající se prodeje pečiva a cukroví potvrdilo, že objem prodejů vzrostl, pokud zákazníci ucítili vůni z obchodu již z velké dálky. Mnoho pekáren a cukráren pak umístilo ventilaci přímo nad vchody do prodejen.
Buďte všímaví k dalším různým trikům Prostor v nákupních centrech je velmi dobře promyšlen. Některé komplexy využívají nepravidelné chodby, aby nás zdezorientovaly a udržely uvnitř nákupního centra. Jiné využívají tvrdé podlahové krytiny v uličkách a koberce nebo měkké materiály vevnitř obchodů. Pokud chceme mít pocit pohodlí, budeme se nevědomě zdržovat co nejvíce času právě uvnitř obchůdků. Některé obchody s oblečením využívají zrcadel, které zeštíhlují. Dalším velkým lákadlem jsou různé akce a slevy.
Varování
Pro zajímavost uvádím ještě pár položek ze semináře pro obchodníky. Myslím, že je z textu jasné, že obchody a obchodní centra mají ještě spoustu „záludností“ o kterých možná ani nevíme. Seminář s názvem Triky pro maloobchodníky nabízí v rámci semináře i tyto okruhy:
- Jak můžete umístěním zboží v regálech prodat až o 50 % víc zboží
- Jak zdržet zákazníka v prodejně co nejdéle a zvýšit tak jeho objem nákupu
- Jak může umístění zboží vpravo nebo vlevo ovlivnit prodej zboží až šestinásobně
- Jak uspořádat prostor kolem pokladen a prodat další položky
- Kdy zákazníci nakupují impulzivně a jak je v tom můžete podpořit
- Co je to naplánovaný nákup a jak můžete ovlivnit to, aby zákazník nakoupil i zboží, které neměl v plánu
Podle studií existuje 6 důvodů, proč do nákupních center chodíme. Je to atraktivita samotného centra, únik od každodenních starostí, touha objevovat, příjemný pocit pohlcení a zapomenutí na čas, možnost mít přehled o novinkách a být ve společenském prostředí.
Diskuze k článku