Jak odolat trikům a manipulaci velkých nákupních center
Od roku 1989 v ČR vyrostlo několik desítek velkých nákupnách center. Zvykli jsme si na příjemné nakupování v hezkém uzavřeném prostředí. Všechny obchody jsou pěkně pohromadě, při ošklivém počasí jsme v teple a suchu, od nakupování si můžeme odpočinout při dobré kávě nebo si dát něco k jídlu.
Nákupní centra mají jistě své výhody. Zároveň ale používají spoustu triků, jak nás ovlivnit, abychom utratili co nejvíce peněz. Jaké triky používají nejčastěji velká nákupní centra a jak se jim můžeme bránit? Čtěte pozorně následující až překvapující řádky.
Gruenův transfer
„Gruenův transfer" je označení pro okamžik, kdy se člověk mění ze zákazníka s konkrétní představou o nákupu v impulzivního kupce (tzn. na začátku mám představu, že si jdu koupit džíny, ale odcházím s novými džínami, tričkem, mikinou, botami a dalším zbožím, které vlastně ani nepotřebuji). Celková atmosféra nákupních center je promyšlená tak, aby v nás probudila impulzivního kupce. Prostor, zařízení, barvy, hudba, vůně, to všechno na nás při nákupu vplývá a je vymyšleno tak, abychom utratili co nejvíce peněz.
Krok 1
Ignorujte obchůdky, vedle kterých musíte projít, než dojdete ke schodišti. Případně používejte výtah Všimli jste si, že v nákupních centrech je většinou schodiště umístěno v patrech jenom na jedné straně? Projdete celým třetím patrem, abyste mohli použít schody. Sjedete po schodech z třetího patra do druhého. Hledáte schodiště do prvního patra. A ono jako na potvoru je zase na úplně opačné straně. Takže musíte projít celým patrem, abyste se dostali k dalšímu schodišti, kterým se dostanete ven. Důvod je jednoduchý: Tím že projdete celé třetí, druhé i první patro, minete spoustu obchodů a je větší šance, že se v jednom z nich zastavíte a něco nakoupíte.
Krok 2
Ignorujte výkladní skříně krámečků, kvůli kterým jste nepřišli na nákupy Pokud navštívíme nákupní centrum, máme v plánu navštívit většinou 2-3 obchody. Největší „taháky“ komplexu jsou daleko od sebe, aby zákazník musel projít kolem dalších menších obchůdků celým nákupním centrem. Často bývá právě supermarket nebo hypermarket až úplně na konci komplexu.
Krok 3
Dívejte se často na hodiny, případně si nastavte v mobilu určitý časový úsek, na který vás pak telefon upozorní zvoněním V nákupním centru velmi často zapomeneme na čas. Pokud jsme venku, teplota i světlo se mění s denní dobou. Nákupní centra bývají často navržena tak, že není možné vidět vnější světlo. Umělé osvětlení a teplota prostředí, které se nemění, vytváří jakousi iluzi, že se čas zastavil. Přestáváme jej vnímat a mnohem snáze s námi může někdo manipulovat.
Krok 4
Pokud vám vadí hudba v obchodech nebo nechcete aby vás ovlivňovala, noste sebou v telefonu nebo na iPodu svojí hudbou Hudba v nákupním centrem a obchodech má na nás také velký vliv. Studie potvrdily, že při nákupu potravin je nejlepší pouštět hudbu s volnějším tempem. Pak zákazníci nakoupí skoro o 40 procent víc zboží. Oblečení, např. džíny se dobře prodávají při hlasité hudbě. Levné zboží se také lépe prodává v hlučnějším prostředí, protože strávíte mnohem méně času zjišťováním kvality produktů.
Krok 5
Nechoďte nakupovat hladoví Studie týkající se prodeje pečiva a cukroví potvrdilo, že objem prodejů vzrostl, pokud zákazníci ucítili vůni z obchodu již z velké dálky. Mnoho pekáren a cukráren pak umístilo ventilaci přímo nad vchody do prodejen.
Krok 6
Buďte všímaví k dalším různým trikům Prostor v nákupních centrech je velmi dobře promyšlen. Některé komplexy využívají nepravidelné chodby, aby nás zdezorientovaly a udržely uvnitř nákupního centra. Jiné využívají tvrdé podlahové krytiny v uličkách a koberce nebo měkké materiály vevnitř obchodů. Pokud chceme mít pocit pohodlí, budeme se nevědomě zdržovat co nejvíce času právě uvnitř obchůdků. Některé obchody s oblečením využívají zrcadel, které zeštíhlují. Dalším velkým lákadlem jsou různé akce a slevy.
Pro zajímavost uvádím ještě pár položek ze semináře pro obchodníky. Myslím, že je z textu jasné, že obchody a obchodní centra mají ještě spoustu „záludností“ o kterých možná ani nevíme. Seminář s názvem Triky pro maloobchodníky nabízí v rámci semináře i tyto okruhy:
- Jak můžete umístěním zboží v regálech prodat až o 50 % víc zboží
- Jak zdržet zákazníka v prodejně co nejdéle a zvýšit tak jeho objem nákupu
- Jak může umístění zboží vpravo nebo vlevo ovlivnit prodej zboží až šestinásobně
- Jak uspořádat prostor kolem pokladen a prodat další položky
- Kdy zákazníci nakupují impulzivně a jak je v tom můžete podpořit
- Co je to naplánovaný nákup a jak můžete ovlivnit to, aby zákazník nakoupil i zboží, které neměl v plánu
Podle studií existuje 6 důvodů, proč do nákupních center chodíme. Je to atraktivita samotného centra, únik od každodenních starostí, touha objevovat, příjemný pocit pohlcení a zapomenutí na čas, možnost mít přehled o novinkách a být ve společenském prostředí.