1

Důslednost a pravidelnost je základ

Jsou vašemu dítěti 3 roky i víc a nechce se samostatně oblékat, ani alespoň zkoušet za dopomoci zvládat některé části oblečení, ačkoliv chodí do školky a tam to jde? Stále na vás doma spoléhá a využívá vaší benevolence, protože je to pro něj pohodlnější?
Zkuste jiný přístup, třeba touto motivací: "Čím dříve se oblékneš, tím rychleji si budeme spolu hrát". Pomozte dítěti s oblékáním, a pak si s ní zahrajte nějakou hru, kterou má dítě rádo. Postupně se bude dítě v oblékání zdokonalovat a zvykat si na rutinu, která k sebeobsluze patří. Motivaci obměňujte a postupně ji vynechávejte, sebeobslužná činnost, čím je dítě starší, by měla být bezpodmínečná a chápána dítětem tak, že k jeho životu patří. Podstatná je důslednost ve vašem přístupu, abyste na daném požadavku trvali. Pokud od dítěte nějaké povinnosti vyžadujete tak, že jednou je musí a pak zase na tom netrváte, dítě z toho vytěží a vytváření trvalých návyků je složitější a dlouhodobé.

2

Hygiena a pracovní návyky

Stejná zásada – pravidelnost a důslednost – platí i při vytváření hygienických a pracovních návyků. Jak si čistit zuby, používání WC, mytí rukou a zásady hygieny při každodenní činnosti, mytí rukou před jídlem a po jídle, po návratu z vycházky, uklízení si oblečení na své místo, to jsou základní návyky, které se dítě za vašeho dohledu a pomoci učí, a které se musí časem stávat samozřejmostí. Jak si to dítě osvojí, záleží zejména na vaší důslednosti a všech členů rodiny, kteří dítě ovlivňují.

3

Když všechny hračky utečou

Marně se snažíte dítě přesvědčit, že hračky, s kterými si hrálo, musí uklidit? Přestaňte je uklízet po dítěti sami, ale domluvte se s ním, že mu pomůžete a budete uklízet hračky společně. Pokud na to dítě zareaguje, pomáhejte stále méně a přenechte větší podíl úklidu na dítěti. Vaše dítě si zvykne, že hračky a nepořádek vzniklý hrou se musí vždy uklidit. Podstatné je, aby úklid měl nějaký řád a hračky byly ukládány vždy pravidelně do nějakých boxů nebo skříněk, kam dítě dosáhne a mohlo se na úklidu podílet. Dítě si časem zvykne a bude tuto činnost chápat jako nezbytnou záležitost.
Pokud zpočátku dítě vzdoruje a nechce se zapojit ani do spolupráce při úklidu svých hraček, zkuste mu, až večer usne, všechny hračky schovat, nebo alespoň takové, které má dítě opravdu rádo a nedat mu je: "Všechny hračky utekly". Pokud dítě slíbí, že už je začne uklízet, dejte mu šanci. I zde patří zásada důslednosti.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
1.5
Average: 1.5 (2 votes)