Jak vést malé dítě k sebeobslužné dovednosti | rady
Jak vést malé dítě k sebeobslužné dovednosti | rady. Každé dítě je z pohledu stejné věkové skupiny individualitou v rozvoji sociálních dovedností a schopností, jinak přistupuje k sebeobslužné činnosti ovlivněné prostředím, ve kterém žije a mírou náročnosti, která je na dítě kladena. Ve výchovném přístupu rodinného prostředí je důležitá přiměřená náročnost, co dítě dokáže zvládnout nebo postupně se naučit vzhledem k jeho psychickým a fyziologickým schopnostem. Podstatná je motivace, povzbudit, a čím menší dítě, tím více chválit. Nechce se vaše dítě oblékat a stále spoléhá na vás? Odmítá uklízet po sobě hračky? Zkuste to jinak, než-li jsou příkazy a zákazy.
Krok 1
Důslednost a pravidelnost je základ
Jsou vašemu dítěti 3 roky i víc a nechce se samostatně oblékat, ani alespoň zkoušet za dopomoci zvládat některé části oblečení, ačkoliv chodí do školky a tam to jde? Stále na vás doma spoléhá a využívá vaší benevolence, protože je to pro něj pohodlnější? Zkuste jiný přístup, třeba touto motivací: "Čím dříve se oblékneš, tím rychleji si budeme spolu hrát". Pomozte dítěti s oblékáním, a pak si s ní zahrajte nějakou hru, kterou má dítě rádo. Postupně se bude dítě v oblékání zdokonalovat a zvykat si na rutinu, která k sebeobsluze patří. Motivaci obměňujte a postupně ji vynechávejte, sebeobslužná činnost, čím je dítě starší, by měla být bezpodmínečná a chápána dítětem tak, že k jeho životu patří. Podstatná je důslednost ve vašem přístupu, abyste na daném požadavku trvali. Pokud od dítěte nějaké povinnosti vyžadujete tak, že jednou je musí a pak zase na tom netrváte, dítě z toho vytěží a vytváření trvalých návyků je složitější a dlouhodobé.
Krok 2
Hygiena a pracovní návyky
Stejná zásada – pravidelnost a důslednost – platí i při vytváření hygienických a pracovních návyků. Jak si čistit zuby, používání WC, mytí rukou a zásady hygieny při každodenní činnosti, mytí rukou před jídlem a po jídle, po návratu z vycházky, uklízení si oblečení na své místo, to jsou základní návyky, které se dítě za vašeho dohledu a pomoci učí, a které se musí časem stávat samozřejmostí. Jak si to dítě osvojí, záleží zejména na vaší důslednosti a všech členů rodiny, kteří dítě ovlivňují.
Krok 3
Když všechny hračky utečou
Marně se snažíte dítě přesvědčit, že hračky, s kterými si hrálo, musí uklidit? Přestaňte je uklízet po dítěti sami, ale domluvte se s ním, že mu pomůžete a budete uklízet hračky společně. Pokud na to dítě zareaguje, pomáhejte stále méně a přenechte větší podíl úklidu na dítěti. Vaše dítě si zvykne, že hračky a nepořádek vzniklý hrou se musí vždy uklidit. Podstatné je, aby úklid měl nějaký řád a hračky byly ukládány vždy pravidelně do nějakých boxů nebo skříněk, kam dítě dosáhne a mohlo se na úklidu podílet. Dítě si časem zvykne a bude tuto činnost chápat jako nezbytnou záležitost. Pokud zpočátku dítě vzdoruje a nechce se zapojit ani do spolupráce při úklidu svých hraček, zkuste mu, až večer usne, všechny hračky schovat, nebo alespoň takové, které má dítě opravdu rádo a nedat mu je: "Všechny hračky utekly". Pokud dítě slíbí, že už je začne uklízet, dejte mu šanci. I zde patří zásada důslednosti.