Co je potřeba

Rybíz
Cukr, případně želírovací přípravek
Odšťavňovač
Zavařovací sklenice

1

Rybízový džem se připravuje z černého i červeného rybízu. Je zajímavé, že do skupiny červeného rybízu botanici počítají i rybíz s plody bílými, růžovými nebo pruhovanými. Uvádí se, že rybíz (černý i červený) obsahuje tolik vitaminu C jako citron. Ideální by proto bylo konzumovat rybíz syrový, ale pro jeho ostrou chuť ho mnoho nesníme. Rybízový džem sice vitamín varem částečně ztratí, přesto však bude doma připravený rybízový džem hodnotnější, než v obchodech nabízené zavařeniny pochybného složení.

2

Rybíz má vysoký obsah želírujících látek – pektinů. Proto se někdy s oblibou přidává jako želírující složka do směsí s ovocem, které pektiny nemá (nejčastěji s třešněmi nebo s jahodami). Jedině v případě, že bychom chtěli mít rybízový džem jako opravdu tuhý rosol, přidáme do rybízového džemu želírovací přípravek, ale stačí poloviční množství, než se uvádí v návodu na sáčku.

3

Rybíz propláchneme, abychom jej zbavili hrubých nečistot. Jestliže máme k dispozici odšťavňovač nebo odšťavňovací mlýnek, nemusíme rybíz zbavovat stopek, vylisujeme ho i se zelenými částicemi. Jestliže žádný lis nemáme musíme kuličky čistě otrhat, s trochou vody je prudce svaříme a pak propasírujeme sítem. Vylisovanou šťávu (oběma způsoby) odměříme nějakou dutou mírou – litr budeme považovat za kilogram.

4

Mezikrok: Při lisování rybízové šťávy je dobré trochu skutečně stoprocentního rybízového džusu odložit do lednice. Až skončíme zavařování, můžeme ze šťávy přisladit, naředit a připravit svým blízkým lahodný čerstvý nápoj. Je ale třeba spotřebovat šťávu co nejdřív – jednak oxidací ztrácí vitaminy, a také by nám mohla začít kvasit (obzvlášť zapomene-li ji dát do lednice).

5

Připravíme si zavařovací sklenice. Vybereme potřebnou velikost – pro kuchyňské účely se hodí 0,3 litru, pro přímou spotřebu spíš menší sklínky. Důkladně je umyjeme (i když byly před uložením myté), houbou důkladně vymyjeme i víčka. Pak opláchneme horkou vodou a necháme vyschnout.

6

Vylisovanou šťávu dáme do kastrolu. Nemusíme přidávat vodu. Přivedeme ji k varu a necháme odpařit asi o jednu třetinu (poznáme podle umazaného okraje kastrolu). Pak přisypeme cukr – na jeden litr odměřené šťávy 800 gram, případně cukr s rozmíchaným želírovacím přípravkem a ještě asi deset minut velmi volně vaříme. Když jsme přidali želírovací látku, vaříme jen čtyři minuty.

7

Horký džem naléváme pomocí nálevky do sklenic. Rychle uzavřeme a převrátíme na víčko. Kdyby nám do práce vstoupila nějaká jiná povinnost a džem by vychladl, raději ho pak sterilizujeme (20 minut, 80 stupňů). Skleničky se džemem popíšeme, abychom pak ve spíži či ve sklepě sáhli po správném produktu.

8

Rybízový džem je výtečný na pečivo s máslem, na sladké pečivo, slepujeme jím tradiční linecké vánoční cukroví, promazáváme jím piškoty do pudinků a nepečených dortů, promazáváme jím dortové korpusy u dortů s krémem nebo se šlehačkou. Rozředěným rybírovým džeme poléváme mléčné kaše, sladké nákypy či trhance.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.296295
Average: 4.3 (27 votes)