Co je potřeba

  • jahody
  • cukr
  • citronová šťáva
  • sklenice – nejlépe se šroubovacím uzávěrem
1

Jahody na kompot by měly být menší až střední velikosti, aby se dobře poskládaly do sklenice. Vybíráme jahody pěkně vybarvené, ale ne přezrálé. Dužina musí být pevná. Jahody musejí být nepoškozené a bezvadné jakosti. Sklenice musejí být čisté, před plněním se mohou vypláchnout rumem nebo vodkou (popř. jiným alkoholem).

2

Jahody očistíme od korunních lístků, důkladně omyjeme pod tekoucí vodou a necháme oschnout. Pak skládáme do sklenic těsně na sebe. Nebojíme se jahody zmáčknout. Naplněnou sklenici zasypeme krystalovým nebo krupicovým cukrem. Na sklenici o objemu 0,5 l přidáme 3 vrchovaté polévkové lžíce cukru. Sklenice uzavřeme a v chladničce necháme stát do druhého dne.

3

Po 24 hodinách se jahody trochu slehnou a pustí šťávu. Do každé sklenice přidáme další jahody, lehce namáčkneme a přidáme polévkovou lžíci citronové šťávy. Sklenice uzavřeme a zavaříme.

4

Zavařujeme při teplotě 85 °C 25 minut. Zavařujeme v zavařovacím hrnci, nebo v hrnci ve vodě. Voda musí sahat do tří čtvrtin kompotových sklenic. Na dno nádoby položíme utěrku a na ně sklenice. Zabrání se popraskání skla.

5

Po uplynutí doby potřebné k zavaření, sklenice vyndáme a položíme na suchou utěrku nebo dřevěné prkénko. Necháme kompoty vychladit. Jahody pustily šťávu a přitom si zachovaly tvar.

6

Po zchlazení poklepem zkontrolujeme, jestli se „přichytila“ víčka. Špatně přichycené víčko při poklepu zní dutě. Kompoty správně zavařené skladujeme v chladu. Kompoty se špatně přichyceným víčkem nezavařujeme znovu, ale sníme. Jahodové kompoty občas zkontrolujeme, zda-li se nekazí.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.8
Average: 4.8 (5 votes)