Co je potřeba

  • keramická hmota
  • glazury, burel nebo barvy na keramiku
  • razítka s abecedou, příp. drobnými obrázky
  • váleček
  • podložka
  • nožík
  • pravítko
1

Zapichovátka k bylinkám vyrábíme z keramické hmoty. Dle našich možností volíme keramickou hlínu bez výpalu nebo klasickou keramickou hlínu, která vyžaduje přežah a následný výpal při vysokých teplotách. Teploty nutné pro správné vypálení klasické hlíny se pohybují okolo 1 000 °C a jsou tedy potřeba speciální pece. Často je možné se na vypálení domluvit v místní keramické dílně. Pokud přístup k peci nemáme, volíme keramickou hlínu, která výpal nevyžaduje, jedná se o samotvrdnoucí hmotu. Vytvoříme si seznam bylinek, pro které budeme zapichovátka tvořit.

2

Keramickou hmotu nejprve důkladně zpracujeme a poté z ní vyválíme placku o tloušťce 0,5 cm. Z placky pomocí nožíku a pravítka odměřujeme a krájíme pásky o šířce 1,5 cm a délce 17-20 cm. Na jedné straně (asi 3 cm od konce) pásky seřízneme nožíkem do špičky (viz ilustrační obrázek). Počet pásků hlíny závisí na požadovaném množství zapichovátek.

3

Na připravené pásky z keramické hmoty pomocí razítek vytlačíme názvy bylinek. Ponecháme si přitom alespoň 2 cm místa od horního okraje. Zde můžeme obtisknout libovolný obrázek nebo později okraje namalovat glazurou případně barvami na keramiku. Nyní necháme zapichovátka zaschnout. U zápichů z klasické hlíny bude následovat přežah v peci.

4

Suchá (případně přežahlá) zapichovátka zdobíme burelem, glazurou nebo barvami na keramiku. Dle zvolené techniky necháme zaschnout (barvy na keramiku bez vypálení), zapečeme v troubě (vypalovací barvy na keramiku do trouby), nebo vypálíme v keramické peci (techniky zdobení, které vyžadují výpal na vysoké teploty: burel, glazury, engoby). 

5

Hotová zapichovátka umístíme k bylinkám do květináčů, truhlíků nebo záhonků. Zapichovátka neslouží jen k rozlišení jednotlivých rostlinek, ale můžeme jimi také půdu kypřit a provzdušnit.  Navíc nám truhlíky, květináče i záhonky krásně a originálně ozdobí.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3
Average: 3 (2 votes)