Jak vyměnit autobaterii | rady
Jak vyměnit autobaterii | rady. Výměna autobaterie není nic složitého. Přesto se vyplatí vědět, jak na to. Došli jste k závěru, že je vaše stávající autobaterie už k ničemu a je na čase ji vyměnit za novou? Pakliže vám sloužila v průměru 4 až 6 let, je dost pravděpodobné, že máte pravdu. Jestli vlastníte starší vůz, můžete se do výměny směle pustit sami. V opačném případě je třeba po připojení baterii nakódovat prostřednictvím diagnostiky, a to sami nezvládnete. Takže, jak na to?
Fáze první: příprava
K výměně autobaterie ve vašem voze budete potřebovat náhradní autobaterii, logicky. Dále si připravte ochranné rukavice, ideálně i ochranné brýle. To kvůli kyselině z akumulátoru (elektrolytu). Neobejdete se bez nářadí, díky němuž odpojíte svorky z kontaktů a odstraníte šrouby držící samotnou baterii. Ještě než se pustíte do akce, ujistěte se, že máte vypnuté veškeré spotřebiče v automobilu. A ještě něco. Chuť na cigaretu nechte doma. Kouření vážně není při výměně akumulátoru dobrý nápad.
Fáze druhá: vyjmutí autobaterie
V naprosté většině případů se autobaterie nachází v prostoru motoru, takže otevřete kapotu vozu. Našli jste? Výborně. Nyní je třeba odpojit od baterie dva kabely. Nejprve záporný kabel. Poznáte jej podle černé barvy a jednoznačného znaménka mínus. Následně přichází na řadu kladný kabel v červené barvě a se znaménkem plus. Máte-li hotovo, soustřeďte se na odpojení všech držáků baterie, které při jízdě slouží k tomu, aby se akumulátor nijak nepohyboval. Při odpojování držáků, prosím, myslete na to, co děláte. Zapamatujte si, jak byly připevněny, ať později netápete. Máte hotovo? Dobrá, vyjměte opatrně baterii. I když máte ochranné rukavice a brýle, manipulujte jí obezřetně. Rozhodně ji nijak neklopte.
Fáze třetí: kontrola a údržba svorek kabelů
S instalací nové autobaterie příliš nespěchejte a řádně si prohlédněte svorky záporného i kladného kabelu. Pakliže jsou znečištěné či poškozené, může to znamenat potíže s optimálním dobíjením autobaterie, případně snížený výkon při startování a podobně. Čistěte je ocelovým kartáčem, pokud jsou zaoxidované. V případě zasulfátovaných svorek pomůže jejich vložení do horké vody obsahující sodu. Následně je opláchněte, pečlivě osušte a opatřete vazelínou.
Fáze čtvrtá: montáž nového akumulátoru
Svorky na kabelech máte čisté, teď se soustřeďte na kontakty autobaterie. Otřete je, případně trochu seškrábejte. Stejně jako svorky kabelů je dobré i na tyto kontakty nanést slabou vrstvu vazelíny. Proč? Protože tak zamezíte vzniku oxidace. Akumulátor vložte na místo původního a opatřete jej držáky (v tuto chvíli oceníte vaši zvýšenou pozornost při vyjmutí původní baterie). Následuje připojení červeného kabelu, poté černého. Ještě než se začnete plácat po ramenou, zkontrolujte veškeré elektronické funkce v autě, nastavte znovu hodiny a rádio. Vše funguje? Pochvalte se!
Diskuze k článku