Co je potřeba

  • 3,5 kg třešní
  • 200 ml vinného octa
  • 250 g cukru
  • kousek celé skořice
  • trochu rumu na ochucení
1

Na neslazená povidla jsou nejlepší tmavé druhy třešní. Ze světlých plodů mají povidla světlejší barvu, ale stačí přidat trochu „ptačích“ třešní. Rostou planě na mnoha místech, jejich plody jsou malé a některé jsou i úplně černé. Plané třešinky doporučuji ochutnat předem, každý stromek má jinou chuť a najdou se i hořké. Pokud se rozhodnete pro výrobu slazených povidel, na barvě třešní nezáleží vůbec, protože povidla budou mít barvu po zkaramelizovaném cukru.

2

Přesvědčte se, nejsou-li třešně červivé. Jestliže ano, nezbyde vám nic jiného, než třešně vypeckovat. Pokud jsou třešně bez červů, ušetřete si práci a odstraňte jen stopky. Vařit je můžete celé. Pro výrobu povidel si vyberte co nejširší kastrol se silným dnem. Čím větší je plocha, tím rychleji se odpařuje přebytečná voda a povidla budou dříve hotová. Nádobu dejte na sporák a nalijte do ní vinný nebo ovocný ocet. Teprve pak vsypte třešně. Hrnec přikryjte poklicí a uveďte tekutinu do varu. Třešně pustí šťávu a rozvaří se. Obsah hrnce nemíchejte, ocet na dně zabraňuje připalování. Až ovoce pustí dostatek šťávy, přidejte svitek skořice a odstraňte poklici. Tekutina se musí odpařit, stále nemíchejte.

3

Až z třešní vznikne řidší kaše, přepasírujte hmotu přes síto. Protlačujte ji pomocí šťouchadla na brambory nebo kuchyňskou stěrkou. Síto je nejlepší kovové, pecky se pěkně oddělí. Sítem občas klepněte, aby se uvolnily kousky slupek z kovových oček a třešně prošly přes síto beze zbytku.

4

Pecky nevyhazujte. Z uvedeného množství třešní je 259 g pecek. Jsou krásně obarvené ovocnou šťávou. Usušte je a použijte např. k výrobě  nahřívacího polštářku. Pecky dobře drží teplo, jsou drobné, hezky se přizpůsobí tělu a pomáhají tam, kde je potřeba suché teplo. Stačí je nahřát v troubě, ale pozor, příliš horké mohou způsobit popáleniny.

5

Přepasírovanou ovocnou kaši odpařujeme do požadované hustoty. Teď už občas promícháme. Povidla jsou hotová v okamžiku, kdy z vařečky odpadávají po kusech, nesmějí stékat. Třešňová povidla se rády kazí, musí být opravdu velmi hustá, abyste tomu zabránili. Cukr přidejte chvilku před dohotovením, jakmile cukr přidáte, povidla se musejí stále míchat, jinak se připalují. Přidáním cukru hmota trochu zřídne, proto ji vařte ještě několik minut. Na závěr můžete přidat trochu rumu na ovonění.

6

Uvařená povidla nechte asi 3 minuty stát a pak plňte do čistých sklenic. Po naplnění je na 10 minut postavte dnem nahoru. Zavařovat se nemusejí. Za několik dní se rozvine jejich výborná chuť, někomu chutnají více než švestková. Hodí se všude tam, kam se dávají pravá povidla. (Povidly se podle vyhlášky smí označovat jen výrobek ze švestek, jablek nebo hrušek.)

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (3 votes)