Co je potřeba

Viz další kroky

1

Mnoho lidí se v letním období stravuje výhradně čerstvým ovocem a saláty z čerstvé zeleniny. Rozhodně to není nejhorší varianta, avšak organismus se tak musí potýkat s přílišným ochlazováním, což může oslabit trávení a funkci obranného systému.

2

Jaké potraviny v létě zařadit do jídelníčku?

V létě je vhodné zařadit spíše potraviny s ochlazujícími účinky, nicméně je třeba je doplnit i pokrmy zahřívajícími. Níže naleznete potraviny, které organismus ochlazují.

  • obilovin můžete vybrat třeba rýži, ječmen, quinou či amarant.
  • Zeleninu volte především lokální, která má právě sezónu, tak dodáte organismu nejvíce zdraví prospěšných látek. Hodí se růžičková kapusta, listové saláty, salátová okurka, lilek, květák, brokolice, cuketa, paprika, ředkvičky, špenát i rajčata (řazená mezi ovoce).
  • Tuzemské druhy ovoce (jako jsou jahody, rybíz, maliny, borůvky, apod.) můžete v rozumném množství doplnit o citrusy, banány a další cizokrajné ovoce.
  • Samostatnou kapitolou jsou pak různé druhy melounů, které jsou tvořené především vodou, a proto se přímo nabízejí k osvěžení a zchlazení organismu v parném létě. Mají také spoustu léčivých účinků.
  • Mléčné výrobky je vhodné zařadit spíše v menším množství, pokud možno vyrobené z kozího či ovčího mléka.
  • Bílkoviny můžete tělu dodat také díky konzumaci tofu, v menší míře pak konzumací ryb, drůbežího masa a mořských plodů.
  • Z bylinek pak ochlazujícími účinky oplývá především máta, bazalka, koriandr, fenykl, lopuch, pampeliška a aloe vera.
3

Jaké úpravy jsou vhodné?

V létě by se měly konzumovat především lehčí pokrmy, proto zkuste omezit smažení. Grilované pokrmy mohou být poměrně zdravé a lehké, pokud upřednostníte čerstvé drůbeží maso či ryby, zeleninu, houby, netučné sýry, apod. oproti uzeninám a tučnému vepřovému masu.

Nejvhodnější je však pouze krátká tepelná úprava dušením či vařením v páře.

4

Nápoje jsou nedílnou součástí správného jídelníčku, proto jejich výběru věnujte dostatečnou pozornost. Konzumace ledově vychlazených nápojů nebo nápojů podávaných s ledem způsobuje celou řadu zdravotních potíží (snižuje imunitu, způsobuje riziko pro kardiaky, atd.), proto je vhodné pít nápoje vlažné a doplňovat je o horké tekutiny (např. čaj či polévku), tak se organismus snadno a zdravě ochladí, aniž by tělo utrpělo šok jako v případě ledových nápojů.

Dejte si pozor také na přílišný obsah cukru v některých typech nápojů. Zvolte raději pramenitou vodu ochucenou případně plátkem citronu či pomeranče a čerstvými bylinkami. Mezi další vhodné nápoje patří ředěné ovocné a zeleninové šťávy, zelený, ovocný či bylinkový čaj, apod.

V rozumné míře si můžete dopřát bílé víno, které má taktéž ochlazující účinky.

Tipy

Skvělou volbou jsou v letním období zeleninové polévky či rizota, či krátce dušená zelenina.

Varování
  • Je vhodné v létě méně solit a samozřejmě omezit bílý cukr a cukrovinky (avšak nejen v létě).

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (3 votes)