Jak prodat internetový server | rady
Jak prodat internetový server | rady. Ať už jsou důvody prodeje vašich internetových stránek jakékoli, hned na začátku si vypočtěte, kolik peněz a svého času jste do webu investovali.
Co je potřeba
detailní příprava podkladů
strategie prodeje
trpělivost
obchodního ducha
Připravte si veškeré podklady
Jistě chcete svůj web prodat za co nejvyšší částku. Proto si připravte veškeré informace, které s internetovým serverem souvisí. Počítejte s tím, že se potenciální zákazníci nespokojí s interními statistikami návštěvnosti, se kterými nečestní prodejci manipulují. Zavčasu si nechte vypracovat nezávislý audit návštěvnosti. Příkladem může být NetMonitor, který využívá řada renomovaných internetových serverů v České republice. Co bude zájemce o koupi vašeho serveru zajímat?
Návštěvnost – kolik unikátních uživatelů navštíví denně, kolik zobrazení stránek web denně či měsíčně generuje, a jakými zdroji návštěvnosti server disponuje.
Cílová skupina – pro každou cílovou skupinu jsou typické určité zájmy a potřeby, jak silná je cílová skupina na internetu či v ČR?
Výdělky – jakého zisku web dosahuje a jakými prostředky, při prvním kontaktu se zájemci uveďte obecnější informace, později vážným zájemcům informace rozveďte, buďte připraveni výdělky doložit.
Popište závazky serveru, dodavatele, i kolik místa zabere sklad (e-shop).
Časová a personální náročnost – kolik lidí je pro vedení serveru zapotřebí, jaké jsou současné dohody, budou i po prodeji pokračovat ve spolupráci?
Celkové náklady – na hosting, na domény, obsah aj.
Důvody prodeje – uveďte, co vás vede internetový server prodat, věřte, že si vás i server budou zájemci o koupi webu prověřovat, proto hned na začátku uvádějte pravdivé údaje – např. že se server nehodí do vašeho portfolia, že nemáte už dostatek času na řízení serveru. Nedoporučuje se uvádět, že důvodem prodejem je vaše současná finanční tíseň, stavíte se tak do nevýhodné obchodní pozice, kterou zájemci jistě využijí.
Potenciál serveru – vážné zájemce ujistěte, že je seznámíte s veškerými potřebnými aktivitami při řízení projektu, popište jim potenciál, kterým web disponuje.
Za kolik web prodat? Důkladně se věnujte nákladům, které byly se serverem spojené. Ať už se jednalo o samotný vývoj prezentace – programátor, administrační system, kodér nebo grafik, náklady na mzdy zaměstnanců za provozu nebo náklady na pronájem místností pro sklad či kancelářských prostor. Spočítejte si, kolik hodin jste zhruba projektu od začátku věnovali a hodiny vynásobte vaší obvyklou sazbou. Vyjdou vám celkové náklady. Odečtěte čisté zisky. Po teoretické stránce si částkou uděláte obrázek, za kolik nejméně by bylo ideální internetové stránky prodat, abyste nebyli ve ztrátě. Neprodávejte hned prvnímu zájemci, stanovte si interně lhůtu, po které budete vyhodnocovat nabídky.
Kde web prodat? Dřív, než se rozhodnete zveřejnit informace o prodeji na internetu, zkuste jednat s vydavatelstvími či skupinami působícími v oblasti e-businessu, a kterým by se váš web hodil do portfolia. Vytvořte si plán – strategii podeje vašeho serveru. Pokud to bude vhodné, neváhejte prodeji serveru udělat patřičné PR stejně, jako to dělají jiné významné servery. Využijte k tomu servery, jako je Lupa.cz, rozešlete do médií tiskovou zprávu. Pro zvýšení důvěryhodnosti a účinnosti této akce svěřte zajištění těchto aktivit třetí osobě. Možností jsou pak aukční či inzertní servery, popř. Webtrh.cz.
Vyjednávání a právní stránka
Připravte se na to, že vyjednávání o prodeji může trvat i měsíce. Záleží na tom, jak detailní informace pro vážného zájemce připravíte, a jak vysoké nároky si budete klást. Máte-li dostatek finančních prostředků, popřípadě nemáte dostatek času, přenechte vyjednávání zkušenému obchodníkovi, který vás zastoupí. Nezapomeňte mít právního poradce, který připraví právní podklady a bude hájit spolu s obchodníkem vaše zájmy či zájmy vaší společnosti.
Tipy
Svůj prodej konzultujte s někým, kdo se v prodeji a nákupu serverů orientuje či má vlastní zkušenost.
Diskuze k článku