Co je potřeba

  • různé druhy plevele
  • dešťová voda
  • zahradní nádoba
1

Jaký plevel použít?

Nejznámější a nejúčinnější rostlinou používanou pro zákvas neboli jíchu je bezesporu kopřiva dvoudomá. Kopřiva obsahuje železo, vápník, vitamin B2 a C, stopové prvky, kyselinu křemičitou a další potřebné živiny. Další velmi výživnou rostlinou je kostival lékařský, ve kterém nalezneme slizové látky, třísloviny, v listech pak draslík, fosfor, vápník, vitamíny A, B12 a C.

2

Zkuste použít také listy i květy vratiče obecného, přesličku rolní či bršlici kozí nohu, jež je velmi bohatá na síru, dusík a draslík.

3

Dalšími rostlinami vhodnými pro výrobu jíchy jsou smetanka lékařská neboli pampeliška, pelyněk, kapradiny, routa vonná, černý bez, kozlík lékařský, heřmánek, měsíček, řebříček či listy rebarbory.

4

A jak na to?

Připravíme si vhodnou nádobu, která může být z plastu, dřeva či kameniny. Rostliny nasekáme na kousky, čímž urychlíme proces kvašení. Nádobu naplníme do ¾ kousky rostlin a zalijeme dešťovou vodou. Pokud nemáme dešťovou vodu, použijeme odstátou vodu z vodovodu. Nádobu nezakrýváme, aby mohla jícha správně kvasit.

5

Jíchu promícháváme nejlépe jednou denně a necháme ji kvasit zhruba 2 - 3 týdny.

6

Jícha je hotová, když přestane kvasit a bublat a získá tmavou barvu. Kousky rostlin se z velké části rozpustí, nicméně jíchu přecedíme a vyluhované rostliny můžeme využít jako mulč nebo přidat do kompostu. Poté je možné nádobu s jíchou přikrýt.

7

A jak jíchu využít?

Pro pravidelné hnojení 1x měsíčně ředíme jíchu s vodou v poměru 1:9. Pro týdenní hnojení v poměru 1:50.

Neředěnou jíchu z kopřivy využijeme také jako postřik proti mšicím. Zákvasem z vratiče obecného, který zředíme s vodou v poměru 1:3, můžeme preventivně stříkat jabloně proti padlí.

Rostliny pro zákvas můžeme libovolně míchat a experimentovat s nimi. Mimo výborného hnojiva tak různou kombinací rostlin získáme také postřik s účinky proti různým škůdcům, plísním apod.

Tipy

Proti zápachu se dá bojovat tím, že hned při přípravě přisypeme do zákvasu trochu hlíny, jílu, kamenné moučky či nehašeného vápna nebo do něj kápneme několik kapek z květů kozlíku.

Varování
  • Nikdy ke kvašení nepoužíváme kovovou nádobu. Jednak by mohla zkorodovat a jednak by se mohly objevit různé chemické reakce.
  • Zákvasy neboli jíchy při kvašení uvolňují nepříjemný zápach, proto je vhodné umístit nádobu se zákvasem někam do ústraní.
  • Nepoužíváme rostliny se zralými semeny, dále by se nám rozrůstaly po zahrádce.
Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3
Average: 3 (1 vote)