1

Mluvené slovo versus zprostředkované

Je to stejné jako se sledováním televize. Ani touto činností by nemělo dítě strávit několik hodin. Pro rodiče je to mnohdy výhodná varianta, jak dítě zabavit a mít od něj chvíli klid. Když dítě sleduje pohádku, tak na tom přece není nic špatného, naopak je to výchovné. Nemělo by to být pravidlem nahrazovat reprodukci pohádky jen televizním zprostředkovatelem. Mluvené slovo, ústní vyprávění rodičem obohatí dítě víc, než bychom si mysleli. Děti si rozšiřují slovní zásobu, mají příklad artikulování, spontánních mimických projevů, lépe si děj pamatují a prožívají, blízkost osoby vyprávějícího je jím příjemná. Mnohdy jsou to vzácné chvilky strávené s rodiči, kdy se děti aktuálně cítí šťastné. Nemusíte být profesně logopedy, i tak jste pro děti vzorem a přínosem pro emotivnost a zážitek těchto příjemných chvil. Vždyť u generace dříve narozených osob televize nebyla, o počítačích ani nemluvě, a dětem se pohádky vyprávěly ústně. A je známo, že děti měly obecně (nemluvíme o výjimkách) výslovnost lepší, bez závažných logopedických vad.

2

Děti jsou dnes chytřejší

Nemůžeme upírat i pozitivní vliv médií, rádia, televize, počítače na rozvoj poznání, formování osobnosti, na všeobecný přehled z oblasti společenské, kulturní a získání určitých dovedností. Děti jsou více technicky nadané, s počítačem i předškolní děti dovedou zacházet lépe než mnozí dospělí. V určité oblasti života, která je zajímá jako třeba sport, technika, kultura mají úžasný přehled a obdivuhodné znalosti. Ale pokud by sledování médií a vysedávání u počítačů přerostlo určitou míru, dítě (tak jako dospělí) pak získává závislost a nezajímá ho jiná činnost. To vše se děje na úkor pohybu, společenského kontaktu, kdy by mohlo dítě jít na hřiště mezi kamarády nebo trávit čas s blízkými osobami. Dítě tohoto věku je spontánně hravé, ale hravost při nesprávném přístupu k počítači pak vyhledává jen u internetu, kde některé hry nejsou vůbec vhodné, kde převládá brutalita a násilí. Rodiče by měli kontrolovat a vědět, jaké hry na počítači malé děti hrají.

3

Kreslení na počítači

Omalovánky a kreslení na počítači malé děti velmi baví, často tady mohou objevit více kreativity než u klasických omalovánek. Při kreslení vznikají zajímavé efekty. Tato činnost vyžaduje naučit se techniku motoriky ruky (přesněji řečeno zápěstí), což je trochu odlišné od klasického psaní nebo kreslení, a tedy správného držení tužky. Proto i v této oblasti doporučujeme nepoužívat techniku počítačového kreslení příliš často, aby si dítě nezískalo špatné psací návyky.

4

Hry a pohádky na počítači

Obojí má výchovný charakter za předpokladu, že se používají vhodně a nestávají se pravidelností. Při hře se dítě učí bystrosti, pozornosti, charakter hry je nutí přemýšlet a logicky uvažovat. Děti by si však neměly vybírat hry samy, je tady riziko nevhodnosti pro daný věk a hra může nést koncepci brutality a násilí, proto je důležitý dohled dospělého. I pohádky na počítači jsou přínosem pro rozvíjení poznání dětí, pro formování morálně volních vlastností, rozvoj slovní zásoby, ale zase tady platí správná volba pohádek a nespoléhat jen na zprostředkovanou pohádku počítačem, jak jsme se již zmínili. Není nad mluvené slovo a předčítání nebo vyprávění rodičem nebo kýmkoliv z rodiny.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
2
Average: 2 (1 vote)