Jak vydat svou knihu
Uvažovali jste někdy nad tím, že vydáte svou vlastní knihu? Posílali jste svůj text do vydavatelství, ale přišla vám negativní odpověď? Pokud jste přesvědčeni o tom, že vaše dílo si přesto své čtenáře najde, zkuste knihu vydat na vlastní náklady. Jak postupovat?
Nejdříve si rozmyslete, zda budete svou knihu vydávat úplně sami, či zda si vezmete někoho na pomoc. Na českém trhu působí i několik společností, které vaši knihu přijmou a v malém nákladu zajistí tisk i distribuci. Tím malým nákladem je myšleno třeba 100 až 300 kusů. Odměnou vám bude 25% z peněz utržených prodejem knih v partnerské síti prodejců. Máte-li dostatek času a skutečně to s vaší knihou myslíte vážně, neváhejte si na tisk a distribuci zajistit peníze od sponzorů. Výměnou jim ale musíte něco nabídnout - třeba logo v knize apod.
Začneme grafickou podobou knihy. Ať chcete nebo ne, je třeba si najmout profesionála, který vám text knihy zalomí a vytvoří grafickou podobu publikace. Proto nezapomeňte na případné ilustrace.
Jistě nechcete, aby vaše kniha vyšla s chybami. Veškeré texty předejte korektorovi. Ten bude mít za úkol provést opravy jazykových chyb a text upraví tak, aby splňoval pravidla českého pravopisu. Korektor mimo jiné bude dávat pozor, aby na konci řádků se neobjevovaly předložky apod.
Číslo ISBN umožní vaši publikaci umístit do národní a mezinárodní databáze knih. ISBN je navíc nejspolehlivějším vyhledávacím prvkem. Číslo vám přidělí Národní knihovna ČR. Navštivte stránku www.nkp.cz, stačí požádat o přidělení. Po vydání publikace máte pak povinnost do vybraných knihoven zaslat tzv. povinný výtisk - na vlastní náklady.
Připravenou publikaci necháme vytisknout v požadovaném nákladu. I když větší množství vytištěných publikací vyjde pak v přepočtu na jeden kus výhodněji, první vydání vytiskněte raději v menším nákladu. Vyplatí se předem objet a obtelefonovat distribuční místa - knihkupectví - a poptat se na podmínky prodeje knih.
Následuje distribuce. Ne každé knihkupectví vaši knihu přijme, proto se raději informujte dopředu. Vytvořte si kontaktlist - seznam knihkupectví v ČR nebo v regionu, kde chcete knihu prodávat, s telefonními čísly na majitele, webovými stránkami a jinými kontaktními údaji. Připravte si smlouvy.
Tipy
Vydání vaší knihy bude vyžadovat nějaký program a termíny. Neváhejte proto si vytvořit podnikatelský záměr - projekt vašeho podnikání, do kterého zahrnete všechny potřebné úkony spojené s vydáním a distribucí vaší publikace. Podnikatelský plán poslouží v případě, že budete hledat sponzory. Nezapomeňte na propagaci knihy. Kniha se bude mnohem lépe prodávat, pokud o ní knihkupci i čtenáři budou vědět. Knihkupectvím nabídněte autorské čtení spojené s autogramiádou - udělejte si turné po ČR. Pošlete knihu do redakcí novin a časopisů - do kulturního oddělení, aby zpracovali recenzi.
Diskuze k článku