1

Pokud chceme být zdraví a cítit se dobře, bez pravidelného větrání to nepůjde. K tomu slouží okna nebo dveře na balkon či lodžii. Jiný režim volíme v létě, když je venku teplo, jiný během mrazivého počasí. Nejvíce bychom měli větrat hlavně v kuchyni, kde se vaří, v ložnici, kde se spí, a v dětských pokojích. Hodně záleží i na tom, jak doma trávíme čas. Pokud jsme gurmáni a milujeme vaření, mějme na paměti, že při vaření se do vzduchu dostávají někdy i nepříjemné výpary. Když pereme a sušíme prádlo v bytě, zvyšujeme vlhkost. Nesmíme zapomínat ani na to, že vzduch se rychleji vydýchá, když máme doma čtyřnohé kamarády – i oni potřebují kyslík.

2

V místnostech, kde trávíme nejvíc času, by se mělo větrat minimálně třikrát denně, a to tak, že se na chvíli otevře okno dokořán. Tím se i během krátké doby důkladně vymění vzduch, ale zdi, potažmo byt, nestačí vychladnout. Někteří lidé dávají přednost tomu, že okno je celý den maličko pootevřené, aby vzduch proudil bez přestání. To je ale nepříjemné ve chvíli, kdy je venku větrno nebo některé dveře či okna netěsní a v bytě pak vzniká nepříjemný průvan.

3

Někdy okolnosti vyžadují, abychom větrali okamžitě, nejen preventivně kvůli dostatku kyslíku. Například pokud se v bytě objeví zápach nebo před příjezdem návštěvy, zejména když čekáme více lidí, kteří se déle zdrží. Pak se vzduch rychle vydýchá. V takovém případě se cítíme unavení, pálí nás oči, pobolívá hlava a přemáhá nás slabost.

4

Pravidelné větrání je důležité zejména v přízemních bytech, a to jako prevence proti radonu. V některých lokalitách se totiž objevuje radon, který může být ve větším množství a při dlouhodobém vdechování nežádoucí. Právě v tomto případě je dobré větrat průběžně, spoléhat na ventilačku nebo mít okno pootevřené celý den a když to jde, tak i v noci.

5

Spolu s tím, jak se vyměňuje vzduch v pokoji díky větrání, se mění i jeho vlhkost. Příliš suchý vzduch nedělá dobře zejména sliznicím v nose, ale hodně vlhký je rovněž nežádoucí, protože může vést k tvorbě plísní.

Tipy
  • Máme-li doma nemocného člověka (chřipka, angína, zánět nosohltanu apod.), je lepší větrat co nejčastěji, ale tak, aby to bylo k němu maximálně šetrné a aby neklesla pokojová teplota.
  • Pořiďte si domů teploměr s vlhkoměrem, ať máte představu, jak vlhký vzduch doma máte. Přes den by neměla přesáhnout 50 %. Uvědomte si, že podle odborníků denně dospělý člověk vydýchá až tři litry vody. Právě větrání napomáhá tomu, aby se vlhkost nedržela doma.
  • Pokud nechcete pořád myslet na to, že musíte větrat, vytvořte si nový návyk. Otevřte okna dokořán ráno, když se probudíte, při příchodu z práce nebo z výletu a před spaním. Pak už na to nemusíte během dne myslet.
Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (4 votes)