Co je potřeba

  • 300 g křenu
  • 200 ml studeného hovězího vývaru bez tuku nebo studené vody
  • 100 ml slunečnicového oleje
  • 1 polévková lžíce 8% octa
  • 1 polévková lžíce krystalového cukru
  • 1 kávová lžička soli
1

Čerstvě nakopaný křen důkladně ve vodě vypereme a oloupeme. Oloupané kořeny křenu ostrým nožem pokrájíme na menší kousky. Dáváme pozor, abychom se nezranili, křen je velmi tvrdý.

2

Křen strouháme pomocí kuchyňského robotu na jemném struhadle. Není pravidlem, že musíte použít robot, křen můžete i mixovat, bude jemnější. Opravdoví hrdinové zvládnou strouhání i na obyčejném struhadle. Křen je velmi štiplavý, trpí zejména oči. Kdo má možnost tuto fázi přípravy udělat na čerstvém vzduchu na terase, dvorku nebo balkoně, ušetří si hodně slz. Vy ostatní důkladně při práci větrejte.

3

Do nastrouhané směsi vmícháme cukr, olej, sůl a vývar nebo vodu. Pracujeme velmi rychle, i tak je to utrpení. Promíchaný křen namačkáme do menších skleniček a zavíčkujeme. Zavařovat se nemusí, mám vyzkoušeno, že ve sklepě vydrží rok. Možná déle, ale dělám ho jen v množství, aby se do další podzimní sklizně zkonzumoval. Křen se nekazí, protože obsahuje fytoncidy, které mají konzervační účinky. Přesto ho, pokud použijete vývar, raději 10 minut při 80 °C zavařte. Při použití vody to opravdu není třeba.

Tipy

Plňte menší skleničky, směs je opravdu velmi ostrá.

Varování

Pozor, abyste si rukama od křenu nesáhli do očí, bolest se mnohokrát znásobí!

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.533335
Average: 4.5 (15 votes)