Jak odolávat trikům obchodníků | rady
Nákupy ve slevách
Každý je rád, když při nákupu zboží nějakou korunu ušetří, ale pozor, aby reklama nebyla zavádějící. Pozor si dejte zejména na hesla: Slevy AŽ do * % , ceny již OD x Kč, výprodej skladu, totální výprodej. Stává se, že sleva je mnohem nižší a někdy, aby se tvrzení zakládalo na pravdě, prodejci cenu před slevou uměle navýší. Obrat „ceny již od“ se zase týká nejlevnějšího zboží, o které jinak není zájem. Cílem je nalákat zákazníka do prodejny. Když nenajde zboží, pro které původně přišel, většinou stejně nakoupí i za vyšší cenu. Samostatnou kapitolou jsou různé totální likvidace a výprodeje skladů, tento trik je protiprávní, i když se s ním ještě můžete setkat.
Dárek zdarma
Žádný obchodník vám nedá nic zadarmo, prodej je výdělečná činnost, zboží musí generovat zisk. Abyste dostali něco zadarmo, musí se náklady na dárek získat prodejem jiného zboží. To v praxi znamená, že jiné zboží v prodejně se prodává s vyšší marží.
Výhodné balení, např. 3+1 zdarma, je výhodnější pro obchodníka, než pro vaši peněženku. Zákazník si z prodejny odnáší s dobrým pocitem výhodný nákup, ale bez akce by koupil třeba jen dva kusy neakčního výrobku. Vydělal obchod na vyšším objemu prodeje, rychlé obrátce a někdy i bonusu za odebrané zboží.
Cena za zboží
Obchody s prodejní plochou nad 400 m² mají povinnost na cenovce u zboží uvádět cenu za měrnou jednotku. Snadno si pak můžete porovnat různé výrobky s odlišnou gramáží. Cena uvedená u výrobku na regálu má být účtována i na pokladně. V mnoha případech je cena na pokladně jiná, ale prodejce nemusí vašemu požadavku na nižší cenu vyhovět. Můžete podat stížnost vedení společnosti nebo dozorovým orgánům. Na obranu prodavaček dodávám, že mnohdy není v jejich silách a při nízkých stavech zaměstnanců vše ohlídat na sto procent, ceny se v pokladním systému nastavují centrálně a často se mění.
Umístění zboží
Zboží v prodejních regálech je uložené podle pravidel, které vycházejí z průzkumů spotřebitelského chování. Zboží v úrovni očí nakupujících bývá to, ze kterého má obchodník největší zisk (privátní značky) nebo s vyšší cenou. Pro levnější výrobek se musíte ohnout nebo sáhnout do vyšší police. Všimněte si, že oddělení ovoce a zeleniny bývá na začátku nebo na konci prodejny. U vstupu je proto, aby celá prodejna působila svěžím dojmem. Naopak pečivo, které patří ke každodenním nákupům, bývá až na konci, abyste při cestě pro něj prošli celý obchod. Často se na prodejnách také rozpéká pečivo ze zmrazených polotovarů. Vůně právě upečeného čerstvého pečiva má lákat ke koupi. U pokladen jsou zase drobnosti pro tzv. impulsní nákupy, většinou cukrovinky, kterým neodoláte (hlavně děti) při delším čekání ve frontě.
Platba za zboží
Přijímání platebních karet není pro prodejce povinné, je to pro ně méně výhodné, než platba v hotovosti. Zejména v menších obchodech je to pro obchodníka nevýhodné. Při platbě v hotovosti vám prodavač může odmítnout převzít více než 50 mincí za jeden nákup, poškozené a neúplné bankovky a mince a ty, u kterých má podezření, že jsou pozměněné nebo falšované.
Diskuze k článku