1

Aktuálně probíhající průjem a/nebo zvracení

Během akutně probíhajících potíží nemá nikdo chuť na jídlo a je samozřejmé, že se ani žádné nepodává. Důležité je doplnění vody a elektrolytů, které se tímto velmi ztrácí. Pomoci může vychladlý slabý černý čaj nebo rehydratační roztok. Pro uklidnění funguje i pár lžiček studené Coca Coly.

Rehydratační roztok se dá koupit v lékárnách nebo si jej můžete velmi rychle připravit i doma. Nejedná se o nic lahodného, ale velmi to pomůže v takovém stavu. Během zvracení a průjmu se ztrácí velké množství minerálů, zejména sodíku, které je nutné doplnit. Rehydratační roztok proto připravíte smícháním litru vody se lžičkou soli a asi dvěma lžičkami cukru. Nápoj se popíjí malými doušky.

Vyhýbejte se však perlivým nápojům. Oxid uhličitý výrazně dráždí sliznici zažívacího traktu. Proto i Coca Cola by měla být pouze v menším množství a po lžičkách.

2

První den po potížích

První den by se měla dodržovat spíše čajová dieta. To znamená opět vychladlý slabý černý čaj. Tekutiny lze doplňovat i pomocí rehydratačního roztoku (jednalo-li se o úporné zvracení a průjmy) a Coca Coly. Pokud se už ozývá hlad, je vhodné starší bílé pečivo, suchary nebo případně pár piškotů. Není vhodné žádné celozrnné, vícezrnné, tmavé, žitné, aj. pečivo, ačkoliv je sice zdravější, v tomto případě by mohlo dojít k opětovnému podráždění zažívacího traktu.

3

Druhý až třetí den po obtížích

Stále doplňujte tekutiny a podávejte bílé pečivo. Přidat můžete i rozvařenou rýži, ovesné vločky, mrkev. Ideálně ve formě tzv. šlemových polévek, kdy se škrob z obilovin doslova vyvaří. Ten na sliznici zažívacího traktu vytváří hlen, který má uklidňující účinky.

Šlemovou polévku vytvoříte vařením rýže, ovesných vloček nebo krup ve slabě osolené vodě. Můžete přidat i najemno nastrouhanou mrkev. Polévka se ideálně vaří aspoň hodinu, aby se obiloviny důkladně rozvařily. Nepoužívá se žádný tuk, cibule, česnek nebo pepř. Všechny tyto suroviny jsou pro zažívání v tomto stádiu velmi dráždivé. Pokud nemocný netoleruje drobné kousky v polévce, lze ji také propasírovat.

Kromě šlemové polévky můžete zařadit pravé masové vývary doplněné vařenou mrkví, případně trochou rozvařené rýže. Pokud je vývar příliš silný, je vhodnější ho lehce naředit vodu.

4

Čtvrtý až pátý den

Pomalu k jídlu zařaďte i lehce stravitelné bílkoviny. Ideální je bílek do obilninové polévky s kořenovou zeleninou (stále bez dráždivého koření, cibule a česneku) nebo uvařené libové maso s rozvařenou rýží nebo brambory. Tuku se stále vyhýbejte. Ideální zeleninou je mrkev, ostatní kořenovou lze použít do polévky. Z ovoce volte spíše vyzrálý banán (nazelenalé kusy mohou být dráždivé) nebo nastrouhané oloupané jablko.

5

Šestý až sedmý den

Opatrně zařazujte tuk do pokrmů. Optimálně malé množství čerstvého másla na namazání pečiva nebo pár kapek kvalitního rostlinného oleje do již hotového pokrmu. Stále nepřipravujte jídla na tuku, ale pouze na vodě. Tuk, který projde vařením nebo přepálením je velmi dráždivý na trávicí trakt, a proto tuk přidávejte pouze do hotového pokrmu. Pozor i na přepuštěné máslo, které může obsahovat zbytky dráždivých látek vzniklých během přepouštění.

Jako zdroj bílkovin můžete zvolit celé vejce (jen ne smažené), libovou šunku, sýr do 30 % tuku (přírodní sýry nebo eidam, pozor na tvarůžky, plísňové a nakládané sýry) a libové druhy masa (optimálně vařené nebo dušené na vodě). Pozor na mléčné výrobky, i ty zakysané. Mléko by mohlo vyvolat další průjmy.

6

Do 14 dní

Stále se vyhýbejte celozrnnému pečivu, pečeným a smaženým jídlům. Volte pokrmy dochucené pouze solí a bylinkami. Vynechte z jídelníčku všechno pikantní koření jako pepř, chilli, kořenicí směsi, česnek, cibuli, ale také skořici a velké množství mleté papriky. Vyhýbejte se tučným, nakládaným, grilovaným, pečeným masům a sýrům.

Nezařazujte luštěniny a těžce stravitelnou zeleninu (rajčata, okurky, papriky, kedlubny, ředkvičky, zelí, cibuli, česnek a kukuřici) a ovoce (hrušky, kiwi, bobulovité ovoce). Naopak zařaďte bílou rýži, pohanku, jáhly, kroupy, ovesné vločky a brambory. Ze zeleniny volte kořenovou a listovou, v menším množství také brokolici, květák a hrášek do polévky, z ovoce banány, jablko, broskve, meruňky, meloun, mango, kaki, avokádo.

Opatrně zařazujte úpravu na tuku. Přechod na běžnou stravu by měl být pozvolný. Mléko a další rizikové potraviny zkoušejte v malém množství a uvidíte, jak je budete tolerovat.

Denisa Koloničná, DiS. – nutriční terapeutka

Spolupráce s nutričním terapeutem vede k osvojení správných stravovacích návyků, které jsou dlouhodobě udržitelné a příznivě ovlivní Vaše zdraví.

Varování
  • Tento článek má pouze informativní charakter a nenahrazuje lékařskou péči.

Tento článek a jeho jednotlivé body mají pouze informativní charakter. Společnost Solex Services s.r.o. neručí a není odpovědná za škody vzniklé užitím informací (částečným nebo úplným), které jsou uvedeny v článku. Zároveň společnost neručí a není odpovědna za škody vzniklé užitím informací (úplných nebo částečných) obsažených v článku třetí osobou.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
1.4
Average: 1.4 (5 votes)