1

DPH

Na nákup zboží ze zemí mimo Evropskou unii platí jiná pravidla. První se týká cla a daně z přidané hodnoty. To při kontrole zásilek ze zemí mimo EU vyměřují pracovníci celního úřadu. Obecně platí, že DPH, tedy daň z přidané hodnoty se vyměřuje u zásilek, jejichž cena převyšuje 22 Euro. Pak celnímu úřadu zaplatíte 20 % z celkové hodnoty zboží, jež zahrnuje cenu zboží včetně poštovného i případného pojištění.

2

Clo

U zásilek dražších než 150 Euro, pak budete muset zaplatit i clo, které se pohybuje mezi třemi až jedenácti procenty celkové hodnoty zboží v závislosti na jeho typu. Jiná výše cla se váže k elektronice, jiná na kosmetiku a podobně. Podrobněji vás zasvětí celní úřad. Vždy si tedy dobře spočítejte, jestli se vám nákup zboží vůbec vyplatí.

3

Doprava

Co se dopravy týče, vybrat si můžete buď mezi leteckou nebo dopravou lodí. Například na e-shopu AliExpress.com si při nákupu můžete vybrat z několika druhů dopravy v závislosti na ceně a době doručení. Zvolíte-li poštovné zdarma, které je tedy zahrnuto v ceně zásilky, budete na něj čekat až jeden měsíc, v tomto případě k vám poputuje lodí. Za dopravu leteckou si už budete muset něco připlatit. Zmíněný e-shop k přepravě používá několik různých společností (DHL, EMS, UPA, TNT a Fedex) v cenách od 3 do 88 amerických dolarů (cena poštovného za zimní bundu). Na zboží si počkáte týden až dva. Oběcně platí, že čím více si za poštovné zaplatíte, tím dříve se k vám dostane, ale je to individuální.

4

Způsob platby

Za zboží v čínských internetových obchodech se vždy platí předem, a to kreditní či debetní kartou. Ceny zboží bývají uvedeny v amerických dolarech. Na stránkách e-shopu si ovšem můžete nastavit aktuální převod na českou měnu. Tento převod je však orientační a konečnou výši transakce si určí vaše banka. Některé banky si zahraniční platby navyšují i o několik procent, stejně jako k nim připočítávají poplatek za směnu z koruny na dolar. O jejich výších se informujte u své banky.

5

Vrácení zboží a reklamace

U seriózních čínských internetových obchodů můžete počítat s dvanáctiměsíční zárukou na veškeré zboží. Každý obchod si podmínky stanovuje sám a mohou se proto lišit. V případě samotné reklamace zákazník většinou musí vyplnit reklamační formulář. E-shop InChina.cz jej nabízí i v češtině. Tento e-shop mimochodem sdružuje většinu zavedených čínských e-shopů a komunikace v češtině je jednou z jeho výhod. Jinak s e-shopy budete muset komunikovat v angličtině.

6

Doba vyřízení reklamace

Drobné reklamované zboží většinou nemusíte prodejci zasílat zpět. Většinou si vystačíte s popisem, popřípadě fotografií závady. Seriózní prodejci (AliExpress.com, Wish.com, SheIn.com) vám obratem zašlou nový kousek nebo vrátí peníze. Dražší produkty ovšem zaslat prodejci budete muset. Uhradit samozřejmě budete muset i poštovné. Doba vyřízení reklamace se u různých e-shopů různí. Závislá je na vytíženosti e-shopu, ročním období, ale třeba také přírodních živlech, jež Čínu občas sužují. Zatímco v některých případech máte opravené nebo vyměněné zboží po dvou týdnech, v jiných na něj můžete čekat i několik měsíců. Toto je zřejmě nejstinnější stránka nakupování z čínských e-shopů. Více se o průběhu své reklamace dozvíte poté, co prodejci odešlete reklamační formulář.

Obecně plaží, že u zmíněných zavedených e-shopů reklamace probíhají většinou bez problémů. Za e-shopy neznámé ruku do ohně nedáváme.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (1 vote)