Jak se neutopit v hlubinách Facebooku | rady
Jak se neutopit v hlubinách Facebooku | rady. Najde se dnes vůbec někdo, když pomineme starší generaci, kdo nemá účet na Facebooku? Asi to bude zanedbatelná menšina ve stamiliónovém počtu zúčastněných a to nevyjímaje ani děti. Děti a Facebook to by bylo na samostatný článek, neboť většina dětí, sotva se naučí číst, již s tímto fenoménem koketuje, přestože limitující věk je až 13 let. Ano, nepřipadá mi to vůbec nadnesené, když nazveme Facebook fenoménem doby, neboť většina lidí je jím pohlcena. Ve všech pádech skloňovaný subjekt nabírá na větší intenzitě a popularitě. Ani se nemůžeme divit myšlence – kdo není na Facebooku, jakoby nebyl.
Krok 1
Přívětivá i odvrácená tvář sociální sítě
Facebook se stal démonem, který se od běžných zvyků společenského života odlišuje. Přátelí se tam každý s každým, aniž by se mohli poznat. Neumíme si vůbec představit, že bychom na ulici oslovili cizího člověka, zeptali se ho jak se má, kde pracuje, co dělá on a jeho rodina nebo na cokoliv o jeho soukromí. A na oplátku bychom se o sobě rozpovídali také. Podivné, že? Ale na sociální síti je být takhle kontaktní běžné. Mnohým lidem to z psychologického hlediska pomáhá, když se mohou svěřit, odreagovat se, popovídat si. Ale může to mít i různá úskalí a nepředvídatelné dopady. Co když je na druhé straně člověk, kterému se svěřujete, pod jinou identitou? Nesvěřujete se se svým soukromím příliš? Nezneužije vaše informace někdo ve svůj prospěch? Nemusí to být jen vaše negativní zkušenosti, ale i poznatky druhých, které by vás měly ovlivnit ke zkorigování vlastního přístupu k Facebooku.
Krok 2
Co všechno sdílíte známým i (ne)přátelům
Všichni známí i neznámí se dozví Vaše celé jméno, adresu, kdy slavíte narozeniny, číslo vašeho mobilního telefonu, e-mailovou adresu, osobní foto-alba a aktuální fotky třeba z dovolené, fotky dětí, celé vaší rodiny, jaké máte vzdělání, vaše zájmy, koníčky, zaměstnání, možná jména vašich šéfů, kdy jste se vdávali, ženili nebo rozvedli, svěřujete se se svými partnerskými a rodinnými vztahy, radostmi i problémy s dětmi. No řekněte, už teď je toho dost, a určitě to není všechno. Neotvírejte vaše soukromí dokořán, mějte na zřeteli, že na síti nejsou všichni vaši přátelé, ač se za ně vydávají, neprezentujte svou finanční situaci ať již dobrou nebo špatnou, vaše momentální psychické rozpoložení... Všechno je zneužitelné a v té plejádě různých povah a charakterů lidí nevíte, čeho se můžete dočkat.
Krok 3
Facebook jako obrovská mediální síla
Sociální síť používají firmy ke své prezentaci, propagaci zboží, proč by měly platit drahé reklamy v různých médiích, když Facebook splní ještě vyšší efekt jako marketingový nástroj, bez vynaložení finančních prostředků. Na Facebooku jsou aktivní politici, osobnosti ze společenského a kulturního života, ale i školy, školky a různé vzdělávací instituce. Známé celebrity tam vystavují fotky ze svého soukromí i z různých společenských aktivit, přes tuto sociální sít řeší i své osobní vztahy, kdo co řekl i neřekl, jak se rozhádali a zase pak dali dohromady a jak to ten druhému tentokrát pěkně "natřel". Jejich výroky, vzkazy lichotivé i nelichotivé, fotografie, to vše pak používají většinou tištěná média a hned mají zaplněné stránky, aby čtenáři dychtiví po senzacích měli co číst a oni zase naopak dobře prodávali.
Krok 4
Klidné i rozbouřené moře Facebooku
Vlny sociální sítě vás mohou nadnášet i potápět a záleží na vás každém, jak se jim přizpůsobíte a jak si s nimi poradíte. Bavte se, nechte si třeba i poradit, ale buďte vždy sví. Nebuďte příliš otevření, svěřujte se jen s něčím, co by vás nemohlo poškodit, chraňte svoje soukromí, pokud to jen jde, alespoň do určité míry. Buďte obezřetní, neboť vodstvo Facebooku může být i zrádné, ale vy budete vědět, jak se v jeho hlubinách neutopit.