Jak vychovávat dítě | rady na výchovu s důrazem na rozvoj jeho osobnosti
Jak vychovávat dítě | rady na výchovu s důrazem na rozvoj jeho osobnosti. Výchova dítěte je dlouhodobý a natolik složitý proces, že jej nelze obsáhnout a shrnout do několika odstavců. Pojetí výchovy mohou být různá, mohou se od sebe lišit, ale základ mají stejný - vždycky jde o vzájemné ovlivňování dítěte a vnějšího prostředí. Nebudeme se tedy v tomto článku zabývat výchovou dítěte komplexně, ale zaměříme se jen na dílčí část, tedy rozvoj jeho osobnosti a na několik podstatných postřehů. Neboť formování osobnosti člověka začíná již od útlého dětství. Dětství je plnohodnotná životní kapitola, a čím bohatší je základ poznatků a prožitků, tím je lépe dítě připraveno do života.
Krok 1
Prvním a nejdůležitějším vychovatelem dítěte je rodina. V rodinném prostředí si dítě rozvíjí svoji osobnost, učí se každodenní činností, příkladem dospělých nebo získává poznatky od starších sourozenců. Proto je důležité, abychom s dětmi jednali férově, naučili je rozlišovat, co je a není správně. Vlastním příkladem učíme dítě základním zdvořilostním návykům. Okolí a prostředí, jež dítě obklopuje, tedy rodina, lidé, materiální vybavení, to vše ovlivňuje znalosti a dovednosti, které dítě postupně získává a prožívá. Lidé vlastně představují nejdůležitější součást výchovy a ovlivňování malého dítěte. Kvalita sociálních vztahů, vzorců chování a mezilidské vztahy jsou významným faktorem, z kterých dítě čerpá.
Krok 2
Základní přirozeným prostředkem výchovy dítěte je hra. Dětská hra má větší význam, než bychom si mohli myslet. Hra je pro dítě zajímavá, příjemná, tvořivá, dítě objevuje, zkouší metodou pokusu a omylu a přináší mu radost. Navíc hra napomáhá pěstovat a upevňovat morálně volené vlastnosti - vůli, trpělivost, toleranci, snaživost, pečlivost, ohleduplnost, rozvíjí myšlení, pomáhá k získávání nových poznatků, zkušeností a vědomostí. Dítě se musí učit hrát si samo, ne vždycky, kdykoliv si právě dítě zamane, mají rodiče čas. Ale je přínosem pro rozvoj osobnosti dítěte, když si s ním rodiče také chvilku hrají. Děti hra více baví, obohatí je o nové zkušenosti, jak ke hře přistupují dospělí, naučí se novou techniku hry, získají celkově další poznatky. Hrajte s dětmi pexeso, různé vědomostní hry, stavte domy, silnice nebo hrady se stavebnicemi, můžete i soutěžit, aby se dítě naučilo vyhrávat i prohrávat. Protože i život je takový, že se vždy nevyhrává, dítě si zde učí pěstovat vůli, naučí se toleranci, trpělivosti.
Krok 3
Dalším významným faktorem ovlivňování dětí je předškolní zařízení a adaptace na toto prostředí. Rodiče by měli pomáhat s adaptací na školku tím, že se nebudou s dítětem při raním předávání dlouho loučit, když se nemůže dítě od nich odpoutat a brečí, mít na dítě přiměřené nároky, aby zvládalo základní hygienické návyky a základy sebeobsluhy. Dítě si ve školce zvyká na nové prostředí, na děti a lidi kolem sebe, učí se soužití s jinými dětmi a rodiče by jim v tom měli pomáhat svým přístupem, pochopením, domluvou. Tedy spolupracovat i s pedagogem, být s ním v kontaktu, aby vzájemné působení prospělo dítěti a pomohlo k jeho integraci. Tohle vše napomáhá k utváření prvků sociální výchovy dítěte. Cílem předškolního vzdělávání je rozvoj osobnosti každého dítěte vzhledem k jeho fyzickým a psychickým možnostem, tedy s přihlédnutím k jeho individuálním potřebám a schopnostem.
Krok 4
Dítě je tedy ovlivňováno prostředím, avšak nejpřirozenějším prostředím je příroda, která přispívá k mnohostrannému rozvoji osobnosti malého dítěte. Harmonie přírody, vnímání její krásy, vztah ke zvířátkům, které tam žijí, velmi pozitivně působí na dětskou psychiku a na osobnost dítěte vůbec. Pěstujte u dětí kladný vztah k přírodě, aby se ji učily šetřit a ne ničit. Pozorujte s nimi živou přírodu, jmenujte zvířátka, ptactvo, sledujte s nimi přírodní úkazy, počasí, to vše obohacuje jejich poznatky a slovní zásobu. Rozvoj osobnosti dítěte by měl probíhat kontinuálně ve všech výchovně vzdělávacích oblastech nenuceným a přirozeným způsobem, a měl by být vždy prožitkový a spontánní.