Jak správně postupovat při reklamaci zboží v kamenné prodejně | rady
Jak správně postupovat při reklamaci zboží v kamenné prodejně | rady. Víte, jak postupovat při reklamaci zakoupeného zboží v kamenné prodejně? V našem článku najdete několik rad, se kterými je dobré se seznámit ještě před tím, než se do prodejny s reklamací vypravíte.
Kde podat reklamaci?
Reklamaci uplatňujte u prodávajícího, tzn. v prodejně, ve které jste zboží koupili. Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoli prodejně se stejným sortimentem zboží, kterou provozuje. Na dokladu o prodeji je uvedeno IČO (povinný údaj), které mají všechny pobočky stejného řetězce, provozované stejným podnikatelem, shodné. Reklamaci je prodávající povinen přijmout kdykoli v provozní době obchodu, na místě vždy musí být osoba, která je oprávněná reklamaci přijmout. Reklamaci lze uplatnit i v sídle nebo místě podnikání prodávajícího.
Potvrzení reklamace
Prodávající má povinnost reklamaci přijmout a vydat písemné potvrzení o jejím převzetí. Potvrzení musí obsahovat IČO prodávajícího, který od vás reklamaci přijímá, vaše jméno a příjmení a kontaktní telefon nebo e-mailovou adresu. Nezapomeňte na přesné označení zboží a popis vady, datum, kdy je reklamace sepsána i datum, kdy bylo zboží zakoupeno. Uveďte i požadavek na způsob vyřízení reklamace. Před rozhodnutím o oprávněnosti reklamace musí mít prodávající možnost vadu posoudit, popř. odstranit. Způsob provedení si prodávající může určit sám (donesení vadného zboží do provozovny, prohlídka servisním technikem u vás doma, videem aj.).
Je potřeba k reklamaci doklad o koupi a originální obal?
Pokud máte pokladní doklad, vše je jednodušší a rychlejší. To, že jste zboží koupili právě u prodávajícího lze dokázat i výpisem z bankovního účtu, svědectvím jiné osoby a pokud máte zákaznickou kartu, obchodník má podle jejího čísla možnost potřebnou informaci ověřit. Pokladní doklad si ponechejte, stačí ho jen předložit, případně předat kopii. S reklamovaným zbožím nemusíte předávat původní obal.
Lhůta pro vyřízení reklamace
Reklamace musí být vyřízena do 30 dnů od jejího převzetí. Prvním dnem této lhůty je následující den po sepsání v prodejně. Pokud uplynutí této doby vychází na sobotu, neděli nebo svátek, lhůta končí první následující pracovní den. O vyřízení reklamace vás obchod bude informovat. Není-li reklamace v této době vyřízena, máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Lhůtu lze s vaším souhlasem prodloužit.
Zamítnutí reklamace
Pokud prodávající reklamaci neuzná, musí k tomu mít zákonné důvody a je vám povinen své rozhodnutí zdůvodnit. Nesouhlasíte-li s rozhodnutím, pokuste se vyřešit spor přímo s prodávajícím. Jestliže se nedohodnete, máte možnost obrátit se znalce nebo požádat o pomoc spotřebitelské organizace. I když vám obchodník reklamaci zamítne, nemůže po vás vymáhat náklady na její posouzení. Reklamace jsou pro spotřebitele bezplatné a jejich vyřizování patří mezi povinnosti prodávajícího.
Spor s prodávajícím vám pomůže vyřešit i Česká obchodní inspekce (ČOI).