Jak na datovou schránku | jak se přihlásit a využívat datovou schránku
Datová schránka slouží v první řadě ke komunikaci s úřady, najde i rozšířené využití za příplatek. Pro právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku je její zřízení povinné a automatické. Pro fyzické osoby, dokonce ani ty podnikající, povinná není, zařídit si ji ale mohou také. Jak na datovou schránku? Jak se přihlásit do datové schránky? Jak datovou schránku využívat? Jaké jsou adresy datových schránek důležitých úřadů? Poradí vám náš následující článek.
Krok 1
Automatické zřízení datové schránky
Kdo ze zákona potřebuje datovou schránku, žádat o ni nemusí. Automaticky mu ji zřídí Ministerstvo vnitra. A to hned poté, kdy se o existenci subjektu dozví z příslušné evidence. Přístupové údaje subjekt obdrží poštou zpravidla do 5 dnů. Pokud je se zřízením schránky nějaký problém, dá se kontaktovat Infolinka datových schránek, která je k dispozici v pracovních dnech v době od 8:00 – 18:00 hodin. Volat můžete na telefonní číslo +420 954 200 200.
Krok 2
Jak si Datovou schránku vůbec představit?
Schránka funguje podobně jako klasická emailová schránka, ovšem její majitel je považován za ověřeného a tak na něj nahlížejí i úřady, se kterými díky ní komunikuje. Skrz datovou schránku se tedy dají posílat i dokumenty, které přes email poslat nemůžeme. Jedná se o dokumenty s vlastnoručním podpisem, které se dříve musely posílat doporučeně poštou nebo donést vlastnoručně na úřad. Pro příklad uvedeme Finanční úřad nebo Správu sociálního zabezpečení.
Krok 3
Komunikace s úřady ze zahraničí
Se státem komunikujete z tuzemska i ze zahraničí, což ušetří čas i nervy. Nemusíte se bát odcestovat kvůli tomu, že nestihnete odevzdat nějaké dokumenty. Zároveň ale není problém využít jako majitel datové schránky tradičnější postupy komunikace s úřady, pokud zrovna chcete. Pozor, orgány státní správy, policie a soudy už vás budou kontaktovat výhradně prostřednictvím této schránky. To neplatí pro jiné instituce, například zdravotní pojišťovnu.
Krok 4
K čemu dalšímu se dá datovka využít
Urychlí například získání výpisu z rejstříku trestů nebo insolvenčního rejstříku. A to díky službě CzechPOINT home. Žádost je dokonce zdarma a výpis získáte za několik minut. To, o jaké dokumenty můžete požádat, záleží na tom, zda jste podnikající či nepodnikající fyzická osoba.
Kdo si v datové schránce povolí přijímání poštovních datových zpráv, může díky tomu zdarma přijímat dokumenty i od dalších institucí jako jsou dodavatelé energií, banky či pojišťovny. Sami také můžete zprávy odesílat, to už je ale zpoplatněno. Služba se dá sjednat smluvně či pomocí nabití kreditu. Poplatek za zprávu je stále nižší než odeslání dopisu poštou.
Krok 5
Na co si dát u datové schránky pozor
Její vlastnictví od vás bude vyžadovat pravidelně ji kontrolovat. Jakýkoliv dokument, který do ní přijde, se do deseti dní považuje automaticky za doručený. Bez ohledu na to, zda jste jej četli, nebo ne. Abyste nic neprošvihli, nastavte si notifikační SMS za poplatek či upozornění emailem zdarma. Existuje i mobilní datová schránka přístupná ze speciální aplikace. Není tedy nutné přihlašovat se na ni jen z PC.
Krok 6
Zálohování zpráv
Přijaté zprávy se automaticky po 90 dnech smažou. Je tedy nutné vyřešit jejich zálohování, například do osobního počítače. Placenou službou je datový trezor pro delší uchování zpráv, dokonce i na neomezenou dobu. Financovat lze smluvně či kreditově.
Krok 7
Jak podat žádost o datovou schránku
Kdo nemá schránku zřízenou automaticky Ministerstvem vnitra, může o ni požádat sám. Lze to několika způsoby. První je návštěva kontaktního místa státní správy – pobočky Czech POINTu. Zde vyplněnou žádost opatříte úředně ověřeným podpisem, potřebujete dále občanský průkaz či pas. Další způsob je elektronická žádost s elektronicky ověřeným podpisem poslaná na Ministerstvo vnitra ČR. Přístupové údaje do vaší datové schránky obdržíte podle způsobu žádosti poštou či emailem za několik dní.
Krok 8
Nastavení hesla
Po prvním přístupu změňte v nastavení vygenerované heslo za nějaké vlastní. Jaké parametry musí splňovat? Určuje to vyhláška č. 194/2009 Sb. Podle ní musí být dlouhé minimálně 8 znaků a maximálně 32 znaků. Mělo by obsahovat kombinaci malých a velkých písmen, číslic a speciálních znaků. Heslo je potřeba každých 90 dní změnit.
Datové schránky důležitých institucí
Česká správa sociálního zabezpečení: kontakty na jednotlivá krajská a okresní pracoviště včetně ID datových schránek
Finanční správa: datové schránky jednotlivých finančních úřadů
Všeobecná zdravotní pojišťovna (kód pojišťovny 111): ID datové schránky i48ae3q
Vojenská zdravotní pojišťovna (kód pojišťovny 201): ID datové schránky p3aaext
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (kód pojišťovny 205): ID datové schránky mk5ab8i
Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (kód pojišťovny 207 ): ID datové schránky q9iadw9
Zaměstnanecká pojišťovna Škoda (kód pojišťovny 209): ID datové schránky 5kpadkp
Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra (kód pojišťovny 211): ID datové schránky 9swaix3
Revírní bratrská pokladna (kód pojišťovny 213): ID datové schránky edyadmh
Adresář držitelů datových schránek včetně ID jejich datových schránek naleznete zde