Jak si zřídit kvalifikovaný certifikát u České pošty pro fyzické osoby | postup
Jak si zřídit kvalifikovaný certifikát u České pošty pro fyzické osoby | postup. Od zavedení možnosti komunikace s úřady elektronicky již uběhl nějaký čas, a využití této možnosti se pozvolna rozvijí. K tomu, abyste mohli s úřadem komunikovat přes internet, potřebujete kvalifikovaný certifikát vydaný jednou z uznávaných a zákonem pověřených certifikačních autorit. Česká pošta patří mezi tyto certifikační autority a nabízí služby s tím spojené, a to i za přijatelné ceny. V tomto článku popisuji postup, jak si požádat o kvalifikovaný certifikát pro fyzickou osobu - nepodnikatele.
Co je potřeba
- počítač s přístupem na internet,
- možnost tisku,
- přenosné paměťové médium (flash disk)
- finanční obnos minimálně 190 Kč
- dva doklady totožnosti, první doklad může být cestovní pas nebo občanský průkaz, druhý doklad může být cestovní pas, občanský a řidičský průkaz, ZTP nebo rodný list,
Krok 1
Vygenerování klíče. Na stránce http://qca.postsignum.cz/wizards/proc.php?customer=FO&id=keygen si zvolíte možnost, která vyhovuje vaším technickým prostředkům, a vygenerujete si klíč, který bude potřeba předložit na flash disku České poště při osobní návštěvě s žádostí o kvalifikovaný certifikát. Klíč můžete vygenerovat přes internetový prohlížeč, zde jste omezený podporovaným operačním systémem (Windows 2000 - XP, Windows Vista není podporován) a internetovým prohlížečem, podporován je jen Internet Explorer. Asi nejjednodušší je provést generování klíčů prostřednictvím malého programu, který si stáhnete na výše uvedených stránkách. Odkaz na postup je ve v odkazech níže.
Krok 2
Nahrajte vygenerovaný klíč na flash disk. Důležitý je zejména soubor s koncovou .req , který Česká pošta použije při zpracování žádosti. Další soubory již Českou poštu tolik nezajímají, ale bez .req souboru nemůže být žádost vyřízená. Společně s vygenerovaným klíčem je vygenerován .pdf soubor s žádostí o certifikát, tento soubor nebyl při návštěvě ČP potřeba, pracovník přepážky si jej vytvořil a vytiskl sám.
Krok 3
Nyní si musíte stáhnout a vyplnit objednávku kvalifikovaného certifikátu, soubor najdete na stránce http://qca.postsignum.cz/wizards/contract.php?customer=FO . Při vyplnění postupujte dle vysvětlivek v souboru. Můžete využit i vzorového dokumentu, který najdete na stejné adrese, avšak v může byl neaktualizovaný a tedy již zastaralý . Je důležité, abyste nevyplňovali v objednávce datum. Datum musí doplněno až při návštěvě ČP. Vytiskněte si 2x objednávku.
Krok 4
Nyní je potřeby vyplnit zákaznický formulář. Ten najdete na stránce http://qca.postsignum.cz/wizards/proc.php?customer=FO&id=prepare&step=2 .Postupujte dle vysvětlivek, které jsou v souboru. Opět můžete využit vyplněného vzorového formuláře. V návodu České pošty je uvedeno, že formulář zákazníka je potřeba vytisknout jen jednou. Doporučuji však jej vytisknout 2x, pracovník ČP může vyžadovat dva exempláře, většinou mají ale dostupnou i kopírku, takže by jej případně pro vás okopíroval.
Krok 5
Připravte si všechny podklady, o kterých jsme mluvili v průběhu předchozích kroků. Měli byste mít flash disk s souborem .req, 2x objednávku s 3 listy, 2x formulář zákazníka, 2 povolené doklady totožností.
Krok 6
Vyberte si kontaktní místo, kde podáte žádost. Seznam pošt, které vyřizuji žádosti o vydání kvalifikovaných certifikátů najdete na těchto stránkách http://qca.postsignum.cz/www/offices-km.php . Žádost je též možné podat na všech pobočkách České pošty, kde funguje Czech point.
Krok 7
Nyní navštivte Českou poštu, měli byste obdržet certifikát ihned po vyřízení žádosti na přepážce. Certifikát vám bude nahrán na váš flash disk. Vyřízení bude trvat cca 30 minut, vezměte si proto s sebou něco na čtení.
- u občanu jiných zemí je potřeba dát pozor na trochu jiné požadavky na osobní doklady