Jak úspěšně reklamovat vadné zboží
Snad každý z nás již někdy musel reklamovat vadný výrobek či služby. Ve většině případů proběhnou reklamace bez problémů. Často se ale stane, že se obchodník snaží vykroutit a uvádí celou řadu důvodů, proč by zboží přijmout k reklamaci neměl. Následujících pár rad a typů by Vám mělo pomoci úspěšně vadné zboží vyreklamovat.
Co je potřeba
doklad o koupi
Krok 1
Kde reklamovat
Reklamaci uplatňujte vždy u prodejce, u kterého bylo zboží koupeno, případně v servisní opravně, pokud je uvedena v záručním listě. Není však pravda, že zboží musíte reklamovat jen v prodejně, kde jste jej koupili. Pokud například koupíte zboží v řetězci, je možné ho vrátit i na jiné pobočce.
Krok 2
Co můžeme požadovat
Reklamující má na výběr z několika možností: 1) Odstranění vady, pokud je taková, že odstranit lze. Prodávající má však právo namísto opravy vyměnit výrobek za nový kus. 2) Dále můžeme požadovat vrácení peněz v plné výši (odstoupení od kupní smlouvy) či nový kus, pokud má zboží neodstranitelnou vadu. 3) Může také chtít výměnu součásti, pokud je to možné. 4) Lze požadovat i přiměřenou slevu z kupní ceny. Vrácení peněz je možné také v případě, že reklamace nebyla vyřízena v řádném termínu ( do 30 dnů), nebo jestliže stejnou vadu reklamujeme již potřetí.
Krok 3
Reklamační lhůty: Reklamace by měla být vyřízena co nejdříve, nejpozději však do 30 dnů od jejího uplatnění. Po uplynutí třicetidenní lhůty má reklamující právo dle své volby na vrácení peněz či nový kus.
Krok 4
Odmítnutí reklamace: Reklamaci je možné odmítnout pouze z důvodů, které stanoví zákon. Pokud Vám prodávající tvrdí, že nemůže přijmout reklamaci, protože věc není v původním obalu, nebo že máte jen účtenku nikoliv záruční list, snaží se Vás oklamat. Dále je dobré vědět, že v každé prodejně musí být někdo, kdo reklamace vyřizuje.
Krok 5
Práva reklamujícího: Je dobré znát svá práva a povinnosti. Dost podstatných informací najdete v Zákoně na ochranu spotřebitele.
Máte-li problémy s neuznanou či odmítnutou reklamcí a máte přitom pocit, že odůvodnění ze strany prodávajícího je neopodstatněné a nedostačující, zkuste se informovat u právníků. Je celá řada online právních poraden, kde Vám ochotně poradí, jak můžete dále postupovat (soudní řízení, podnět k ČOI atd.).
Přečtěte si důkladně reklamční protokol předtím, než jej podepíšete.