Jak postupovat při reklamaci obuvi | rady
Jak postupovat při reklamaci obuvi | rady. Reklamace obuvi patří k nejčastějším reklamacím vůbec. Zákazníci se ale často mylně domnívají, že opotřebení obuvi je důvodem k reklamaci. Jak úspěšně reklamovat boty a jak správně v reklamaci postupovat? Za jakých okolností při reklamaci obuvi neuspějete?
Krok 1
Při nákupu obuvi uzavíráte s prodejcem kupní smlouvu. Smlouva je uzavřena tzv. konkludentně - zaplacením kupní ceny a převzetím věci, nemusí tedy mít písemnou formu. Co to znamená? Momentem, kdy boty zaplatíte, automaticky s prodejcem uzavíráte smlouvu.
Krok 2
V záruční době využíváte odpovědnosti prodejce obuvi za vady, které se vyskytly po prodeji. Nelze tedy reklamovat obuv, která byla nevhodně používána. Např. vycházkovou obuv nelze používat ke sportování. Je třeba se řídit přibalenými instrukcemi, jak o obuv vhodně pečovat. Životnost obuvi závisí na péči, kterou jí věnujete.
Krok 3
Mezi oprávněné reklamace způsobené vadou materiálu patří kupříkladu rozlepení svršku a spodku obuvi, popraskané šití na svršku obuvi, prasklé podešve, upadnutí podpatku, rozervaná stélka obuvi apod. Je třeba ale zhodnotit míru vlastního zavinění.
Krok 4
Pokud zjistíte nějaký problém, neprodleně se obraťte na prodejce. Pamatujte, že na vady způsobené běžným opotřebením se záruka nevztahuje.
Krok 5
O reklamaci obuvi rozhoduje prodejce. Prokažte prodejci, že jste obuv koupili právě u něj. Nemusí to ale nutně být účtenka (paragon). Pokud jste platili kartou, stačí potvrzení o této transakci. K reklamaci obuvi nepotřebujete dokonce ani krabici. Reklamovaná obuv ale musí být řádně očištěná, suchá a hygienicky nezávadná.
Krok 6
S prodejcem sepište protokol o reklamaci obuvi. Do protokolu zapište předmět reklamace. Prodejce reklamaci vyřizuje do 30 dní. Je-li reklamace uznána jako oprávněná, dostanete zpět obuv, na níž je vada odstraněna, popř. pokud nelze opravu učinit, vrácení peněz či výměnu zboží.
30-denní lhůtu reklamce nesmí prodejce prodloužit. Pokud ji nedodrží, máte právo požadovat výměnu obuvi za bezvadnou nebo odstoupit od smlouvy, a to bez ohledu na případný další výsledek reklamačního řízení.
Reklamaci nemusíte uplatňovat přímo v konkrétní prodejně, ale v kterékoli provozovně prodejce.
Pokud se vada obuvi objeví do 6 měsíců od koupi zboží, máte právo si vybrat způsob vyřízení reklamace: opravu, výměnu věci - a pokud by tato vaše volba nebyla možná, tak máte právo na odstoupení od smlouvy nebo přiměřenou slevu.
O tom, zda bylo opotřebení způsobeno běžným používáním nebo nízkou kvalitou bot, musí bohužel ve sporných případech rozhodovat soud, zpravidla na základě znaleckého posudku.
Protokol o reklamaci vždy sepište písemně, nikdy se nespokojte jen s ústní dohodou.