jaktak.cz

Jak naložit s neobjednaným zbožím ve schránce | rady

Složitost: Velmi lehké
Cena: Zdarma
Potřebný čas: Méně než 5 minut

Jak naložit s neobjednaným zbožím ve schránce | rady. Při cestě z práce otevřete schránku a krom dopisů a reklamních letáků v ní najdete i trošku větší obálku. Je v ní kniha nebo hodinky a přiložená složenka. Ačkoli jste si nic neobjednali, podle přiložených pokynů máte do 10 dnů zboží zaplatit. Pokud o zboží nemáte zájem, musíte ho ve stejné době odeslat zpátky na uvedenou adresu. Zboží samozřejmě musíte zabalit tak, aby se cestou nepoškodilo. Jinak budete odpovídat za vzniklou škodu. Co myslíte, může si nějaká obchodní společnost takto diktovat podmínky?

Krok 1

Reklama X neobjednané zboží

Jestli vás obtěžují pouze reklamní letáky nebo dopisy adresované vašemu sousedovi, které z nepochopitelných důvodů pošťačka vhazuje k vám (třeba proto, že soused nemá schránku nebo má stejné příjmení), přečtěte si raději jiný článek. Tento článek popisuje především situaci, kdy vás někdo nutí platit či nějak reagovat (vrátit zboží zpátky) na něco, o co jste nežádali. Mohou to být propisky za pár desítek korun, které rozesílá charita, nebo se může jednat o zboží v hodnotě dvou tisíc. Holící strojky i s náhradními břity, oblečení, elektronika, časopisy, prostě co vás napadne. (Letáků se samozřejmě nejlépe zbavíte, když na schránku umístíte samolepku s textem, že si nepřejete dostávat žádná reklamní sdělení. Možná ještě sem tam nějaký ten leták ve schránce objevíte, ale určitě jich nebude tolik.)

Krok 2

Slovy zákona

Jak se tedy k podobným praktikám staví občanský zákoník? Jak již bylo řečeno v našich dřívějších článcích, občanský zákoník spotřebitele chrání dobře, což mnozí Češi paradoxně neradi slyší. Neznalost zákonů však nahrává firmám, které se takto pochybně snaží prodat své zboží. A mnohdy se jim to povede. V občanském zákoníku je ale uvedeno následující: "Poskytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit ani jej o tom vyrozumět." Poskytovatel je ona fyzická či právnická osoba, která vám zboží touto cestou vnucuje. Spotřebitelem jste v tomto případě vy.

Krok 3

Jak jednat

Podle zákona nejste povinni věc ani vracet, ale můžete si ji nechat. A je jen na vás, jestli nevyžádané hodinky budete nosit sami, nebo je někomu darujete k svátku anebo je někam založíte. Dokonce nejste ani povinni vyrozumět dodavatele, že si hodinky necháváte. Zákon tak "trestá" dodavatele za to, že vás (a třeba několik dalších tisíc lidí) vlastně nutí koupit si věc, o kterou nemáte zájem. Je to logické. Proč byste měli být povinni jít na poštu a poslat nevyžádanou poštu, navíc na své náklady, zpátky? Občanský zákoník evidentně chrání spotřebitele před nekalými praktikami dodavatele, a to je dobře.

Krok 4

Bezdůvodné obohacení? Ne!

Dodavatel vás bude možná kontaktovat s tím, že jste se na jeho úkor bezdůvodně obohatili a že v případě, kdy mu na účet nepošlete peníze, na vás on pošle exekutora. Nedejte se zastrašit. Dodavatel to prostě zkouší. Přišel o zboží a nemá ani ekvivalent odpovídající hodnoty - peníze. Buď se s ním vůbec nebavte anebo mu poraďte, aby si nastudoval zákony. I z bezdůvodného obohacení totiž existují výjimky a "plnění poskytnutá dodavatelem spotřebiteli bez objednávky" patří mezi ně. Pokud by vám opakovaně chodily upomínky nebo by vás dodavatel obtěžoval telefonicky či e-mailem, pohrozte naopak vy jemu, že se obrátíte na Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), případně rovnu na Českou obchodní inspekci (ČOI).

Krok 5

Omyl

Samozřejmě se může stát, že ve schránce objevíte obálku se zbožím, která ale nebude adresována vám. Pošťačka se například splete a obálku hodí o jednu schránku výš. Pak nemáte stejná práva jako vlastník, jak bylo popsáno v předchozích bodech, ale naopak musíte věc vrátit tomu, komu patří.

Krok 6

Závěrem

Z dnešního článku byste si měli odnést vlastně jen jednu - zato velmi důležitou - věc. Na nevyžádané zboží nemusíte NIJAK reagovat.

Vždycky si ověřte, zda si zboží neobjednal někdo jiný z vaší domácnosti, například manžel nebo děti. Jestli ano, za zboží zaplaťte, respektive nechte zaplatit dotyčného. Neplnění povinnosti, která vyplývá z kupní smlouvy, by vás (rodinného příslušníka) mohlo přijít draho.

Článek má pouze informativní charakter.


Zdroj: https://www.jaktak.cz/jak-nalozit-s-neobjednanym-zbozim-ve-schrance-rady.html