Jak učit dítě chápat prostorové pojmy | rady
Jak učit dítě chápat prostorové pojmy | rady. Dítě předškolního věku je hravé, spontánně zvídavé a učenlivé. Tyto jeho vlastnosti se dají pozitivně využít k rozvíjení stále nového poznání a učení za předpokladu, že je prostředí dostatečně podnětné. To znamená, že se dítěti přiměřeně věnujeme a rozšiřujeme cíleně jeho vnímavost a přizpůsobivost. Učit dítě chápat prostorové pojmy je záležitost individuální se zřetelem na věk dítěte, jeho schopnost soustředit se a vlastní zájem (vůle dítěte).
Krok 1
Jak navodit téma prostorové pojmy?
Vhodnou motivací. Chápání a znalost pojmů - dole, nahoře, vpravo, vlevo, pod, nad, vedle, mezi a jiných procvičujeme s dětmi v souvislosti s nějakou činností a nebo je navodíme otázkou. Co je na stropě tam nahoře? (lustr - můžeme si o něm popovídat, jakou má barvu, tvar a podobně) Co je dole? (koberec, předložka, stolek...) Formou didaktické hry "Co vidím" procvičujte s dítětem pojem "pod - nad". S použitím nějakého předmětu nebo hračky, kdy měníte jeho polohu, dítě určuje, co je pod stolem a co na stole. Pak si role vyměníte.
Krok 2
Osvojování pojmů - vpravo, vlevo
Vysvětlete dítěti přijatelnou formou, která ruka je pravá a levá. Pravá (levá) ruka je ta, kterou držíš lžíci. Podle toho je vpravo, vlevo. Motivujte říkankou prostorové pojmy: Pejsek běhá po dvoře slunko svítí nahoře. Vpravo, vlevo podívám se pejsku, pejsku, neunav se.
Krok 3
Orientace v prostoru a v rovině
Vhodně je učit tyto pojmy rovněž hrou. Ukažte dítěti předmět (třeba hračku), zavažte mu oči šátkem a veďte jej k předmětu, kam jste ho položili. Hmatem dítě zkoumá, kde hledaný předmět je. Touto hrou se procvičuje zároveň i smyslové vnímání. Navoďte pojem - uprostřed, v prostoru, v rohu, na okraji stolu, mezi nábytkem...
Krok 4
Jak si dítě osvojuje časové pojmy
Co jsme včera dělali - připomenout nějaký motivačně významnější zážitek (včera svítilo sluníčko, včera jsme byli na pískovišti, včera jsme se dívali doma na pohádku... několikrát vyzdvihnout slovo včera) Vhodná je i básnička, není nutné ji dítě učit zpaměti, stačí jen, aby ji s vámi opakovalo: Včera, včera na mechu dělal zajíc neplechu. Běhal, skákal hupky, hupky a pak skočil přes dvě kupky. Další časové pojmy - dnes, zítra, teď, večer, ráno, procvičujeme stejným způsobem. Používáme hodně improvizace, záleží jen na vaší nápaditosti. Nelze si myslet, že dítě musí hned všechno chápat. Učení a osvojování je dlouhodobější záležitost, a proto se vyplatí opakovat častěji. Jde o více účelovou činnost, kde si dítě kromě rozvíjení poznání a dovedností osvojuje i řečové schopnosti, postřeh, orientaci. Vše podřizujte vašim možnostem, náladě a času a zejména podle psychických a mentálních schopností dítěte. Činnosti by měly být hravé a krátké. Dítě se nedovede dlouho soustředit.