Jak reklamovat zboží v prvních 6 měsících od nákupu
Pořídili jste si nové zboží, na které jste se řadu týdnů či měsíců těšili? Jaké je pak vaše zklamání, když do půl roku od zakoupení se začnou objevovat potíže, díky nimž předmět neplní takovou funkci, pro niž byl pořízen. Při reklamování zboží v prvních 6 měsících od zakoupení zachovejte chladnou hlavu.Jak postupovat?
Co je potřeba
- poškozené zboží
- ideálně účtenka
Při reklamaci vás v prvé řadě bude alespoň hřát pocit, že jste ve výhodnější pozici než prodejce. Jste-li v prvních 6 měsících nespokojeni s jakostí, vlastnostmi, funkcemi či bezpečností zakoupeného produktu, dle zákona se předpokládá, že tímto nedostatkem bylo poznamenáno zboží již při nákupu.
Paragraf 616 občanského zákoníku říká: „Pokud se vada objeví v prvních 6 měsících ode dne nákupu, má se za to, že existovala již v době převzetí věci, a to za předpokladu, že to neodporuje povaze věci nebo se neprokáže opak.“ Prodavači tak nemusíte dokazovat, že jste škodu nezpůsobili svým nevhodným zacházením. Naopak prodávající musí dokázat vám špatné či jiné nakládání s věcí nekorespondující s jejím návodem. Ve většině případů nemá prodejce možnost, jak vám toto pochybení prokázat, a proto musí reklamaci uznat.
K reklamaci se může vyjádřit jak prodávající, tak autorizovaný servisní technik. Je důležité si uvědomit, že v zákoně se hovoří o vadě, nikoliv o mechanickém poškození či běžném opotřebení.
Jako příklad uveďme mobilní telefon, který je při koupi v pořádku, ale v průběhu jeho používání vám praskne displej. V takové situaci je evidentní, že se jedná o mechanické poškození, nikoliv výrobní vadu. Pokud i přesto se zamítnutím reklamace nesouhlasíte, můžete se obrátit na ADR, ČOI apod. Ovšem naděje na úspěch je v tomto případě mizivá.
Paragrafy 2161 a 2169 občanského zákoníku říkají, že „pokud se závada projeví do 6 měsíců od koupi, má se za to, že věc byla vadná již od počátku. V takovém případě může zákazník požadovat i dodání nové věci bez vad, není-li to vzhledem k povaze vady nepřiměřené“.
Uvedeme-li opět příklad, pokud se vám u nového batohu začne párat poutko patrně z důvodu, že v něm nosíte těžší věci, než je povolená nosnost, pak s výměnou zboží s největší pravděpodobností neuspějete. Ačkoliv je to evidentně mechanické poškození, prodávající nemá možnost vám to dokázat. Proto nechá batoh opravit. Je to nejvhodnější řešení, neboť bude vaše reklamace vyřízena bez zbytečného odkladu. Výměna za nový by v tomto případě byla nepřiměřená. Je-li zboží neopravitelné, musí být vyměněno za věc novou. Rovněž můžete uplatnit nárok na slevu, pokud jste neuplatnili jiné právo.
Krok 1
Prodejce je povinen vaši reklamaci přijmout, i když se jedná o očividné mechanické poškození. Rozhodně nebude ku prospěchu věci, pokud se při jejím vyřizování budete chovat arogantně a zvyšovat hlas. Vaše chování má značný vliv na to, jak bude obchodník k reklamaci přistupovat. Nesouhlasíte-li s jejím výsledkem, je možné obrátit se na vedení společnosti, kde se zpravidla snaží zákazníkovi vyjít maximálně vstříc. Raději si odpusťte vyhrožování právníky či médii.
Krok 2
Reklamaci při nesplněné jakosti zboží musí prodejce vyřídit ve stejném termínu jako reklamaci běžnou, to znamená nejpozději do 30 dnů. Není-li do této doby vyřízena, má kupující právo od kupní smlouvy odstoupit.
Jakmile od zakoupení zboží uplyne 6 měsíců, musí kupující prokázat, že jakostní závada existovala již při jeho pořízení. Kde najdete další informace a zákonné podklady? Čerpejte z občanského zákoníku, konkrétně § 2161, § 2162 zákona č. 89/2012 Sb., § 13, § 19 odst. 3 a § 24 odst. 7 písm. V zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele.
Tento článek a jeho jednotlivé body mají pouze informativní charakter. Společnost Solex Services s.r.o. neručí a není odpovědná za škody vzniklé užitím informací (částečným nebo úplným), které jsou uvedeny v článku. Zároveň společnost neručí a není odpovědna za škody vzniklé užitím informací (úplných nebo částečných) obsažených v článku třetí osobou.