Jak učit děti chápání okolního světa | rady
Jak učit děti chápání okolního světa | rady. Dítě, tak jako dospělí, je společenský typ a většinou mu nevyhovuje samota. To je jen obecně řečeno. Vše je specifické a individuální. Samozřejmě, že existují děti samotářské, ale to neznamená, že nepotřebují společnost vůbec. Okolí (mimo rodinu a výchovné instituce) ovlivňuje charakter a postoje dítěte k životu. Okolní prostředí formuje morální vlastnosti a charakter dítěte. Vlivem okolí se dítě cíleně nebo spontánně učí dovednostem, které jsou pro život nutné a které jsou přiměřeně náročné vzhledem k jeho věku.
Krok 1
Příroda a zvířátka
Choďte s dětmi na procházky, pokud je to možné, tak do přírody. Pozorujte změny v přírodě v různých ročních období, povídejte si o tom, co třeba jen náhodně vidíte, i když je to zdánlivě málo podnětná věc. Třeba jen brouček, který leze po zemi, žížala, veverka na stromě, pejsek nebo kočička ve svém přirozeném projevu. Možná to jsou zcela známé podněty, ale dítě se dozví ještě něco jiného, nebo Vás samo překvapí, co jste ještě nevěděli. Je to vše o nových poznatcích, zážitcích více či méně emotivních a komunikaci. Ta je důležitá. Dítě si zdokonaluje vyjadřování a rozvíjí jazykové předpoklady.
Krok 2
Lidé a okolí
Styl života, k němuž patří zajišťování základních životních potřeb, dítě přijímá jako samozřejmost. Ale naučí se poznávat a získávat základní elementární návyky tohoto stylu. Komunita, ve které dítě žije, ve které se pohybuje, by měla zabezpečovat jistotu a zázemí. Berte dítě na nákupy a vůbec se neobávejte toho, jestli ho to baví nebo nebaví. Učí se tím sebeovládání a potřebu přizpůsobovat se. Poznává nové předměty, zajímavé věci, které rozvíjí všeobecné poznatky. Tady vždy platí samozřejmě zásada přiměřenosti. Nebudeme dítě kritizovat a trestat za to, že nevydrželo v klidu půl hodiny při našem výběru kabátu nebo bundy.
Krok 3
Svět techniky
Dnešní doba je úzce spjata s technikou, která usnadňuje a obohacuje život. Je zároveň seberealizací člověka a nevyhne se ani dětem. Setkávají se s počítačem, který je dnes jistě v každé rodině. Mnohdy dítě pěti nebo šestileté dovede ovládat tuto technikou lépe, než některý dospělý. Je na Vás, na rodičích, kde vidíte hranici přiměřenosti, jaký čas má dítě u počítače trávit. Jsou tam různé zábavné hry (musí být vhodné a úměrné věku), které přispívají k rozšíření všeobecných znalostí o přírodě, o životě a práci lidí i různých situačních momentů, které s životem souvisí.