Jak napsat obchodní dopis | rady
Jak napsat obchodní dopis | rady. V obchodním styku platí určitá pravidla. Zejména pravidla týkající se písemného obchodního styku není radno podceňovat. Jak správně napsat obchodní dopis, vám poradí následující řádky.
Krok 1
Hlavička
Hlavičkový papír vám ušetří spoustu práce, protože v záhlaví nebo v zápatí máte uvedeny veškeré údaje o své firmě: - její název - sídlo - IČ, DIČ - kontaktní informace (telefon, e-mail, web). Nemáte-li k dispozici hlavičkový papír, uveďte všechny výše uvedené údaje o vaší firmě v záhlaví dopisu.
Krok 2
Adresa
Pod údaje o vaší firmě uveďte adresu příjemce, ta musí být zalomena u pravého okraje.
Krok 3
Místo a datum
Pod adresu napište místo a datum, kdy dopis píšete. Tyto údaje by měly být zalomeny souběžně s adresou příjemce u pravého okraje.
Krok 4
Věc
Tučným písmem a kurzívou uveďte, čeho se dopis týká. Jedná-li se o objednávku, žádost, vyřízení žádosti apod.
Krok 5
Obsah
Adresujete-li dopis konkrétní osobě, pak nezapomeňte na řádné oslovení: vážená paní xxx, vážený pane xxx, můžete adresáta oslovit příjmením nebo jeho vysokoškolským titulem, v případě vysoké manažerské pozice můžete adresáta titulovat pomocí jeho pracovní pozice: vážený pane řediteli apod. Samotný obsah dopisu koncipujte co nejstručněji. Nezapomeňte pod oslovením vynechat řádek. Odstavce nejsou podle dnešních norem povinností, celý text může být zarovnán u levého okraje.
Krok 6
Závěr
Závěr vašeho sdělení musí obsahovat poděkování za kladné vyřízení vaší žádosti, přání příjemného dne nebo časté: s pozdravem, a jsem s pozdravem apod.
Krok 7
Podpisová doložka
Dopis vždy ručně podepište. Nezbytnou součástí je podpisová doložka, která má obsahovat vaše jméno a příjmení, případně pozici, kterou zastáváte.
Krok 8
Přílohy
Jsou-li součástí dopisu přílohy, uveďte pod podpisovou doložkou jejich počet: např. 1 Příloha