Jak se bránit proti phishingu
Phishing označuje podvodné e-mailové zprávy, které vypadají, že jsou poslány od vaší banky, ale přitom slouží pouze ke zjištění údajů o vašem účtu. Vaše banka by vám důležité informace po emailu neposílala. A pokud to není důležité, nemusíte si takového emailu vůbec všímat. Jak poznat phishing? A co dělat, když jste už udělali, co jste neměli?
Krok 1
jak phishing poznat
Emailové zprávy, které odpovídají charakteristikám phishingu, budou určitě napsané špatnou češtinou nebo budou rovnou v angličtině. Email obsahuje odkaz na stránky vaší banky, a tím vyvolává mylnou představu, že vám píše vaše banka. Zpráva může informovat např. o neprovedené platbě, cílem je ale přimět vás kliknout na odkaz a vyplnit údaje o vašem bankovním účtu: heslo, pin atd.
Krok 2
zásadně neodpovídat
Na takové emaily zásadně neodpovídejte a raději si zajděte do banky se na celou záležitost zeptat. Nejen že většina bank informace prostřednictvím emailové adresy nezasílá, ale i kdyby tomu tak bylo, nikdy to není tak důležité, aby vám to nepřišlo i dopisem, případně jinou formou.
Krok 3
nevyplňovat a neklikat na aktivní okna
Rozhodně se vyvarujte toho, abyste jakákoliv data vyplňovali, nebo jen potvrdili něco, co vám je nabídnuto. Neklikejte ani na odkazy, které emailová zpráva obsahuje. Mimo případný únik údajů může hrozit i možnost zavirování počítače.
Krok 4
nemilosrdně smazat
Jediné, co můžete udělat, pokud zjistíte, že v přijaté poště máte email, který odpovídá výše zmíněným charakteristikám, je smazat ho. Některé banky ale vítají, když jim podvodný email pošlete, aby zlepšily prevenci proti zneužití bankovních dat na internetu.
Krok 5
co dělat, pokud jste klikli na odkaz
Vlastně se nic tak zvláštního stát nemusí, pokud máte štěstí a webová stránka, na kterou vás link odkáže, nebude zavirovaná. Rozhodně se to ale nedoporučuje.
Krok 6
co dělat, pokud jste vyplnili údaje
Nejdůležitější je asi zavolat co nejdříve do vaší banky, oznámit případné zneužití účtu, aby vaše banka mohla váš účet zablokovat. Banky poskytují kontakt na klientská centra zdarma, ta bývají také otevřená 24 hodin denně. Zablokovat přístup na svůj účet, můžete také tím, že třikrát po sobě zadáte při vstupu do internetového bankovnictví špatné heslo.
Jako preventivní opatření, které má zabránit zneužití vašeho účtu přes internetové bankovnictví, se uvádí nejen výše zmíněná doporučení, ale i vhodná volba hesla, legální a aktualizovaný operační systém, aktuální antivirový program a další opatření.