Oddsmakers, bookmakers aneb Jak se stanovují sázkové kurzy?
Určitě už každého, kdo se někdy alespoň trošku zajímal o sázení, napadlo, kdo a jak vlastně stanovuje jednotlivé kurzy. Přesně na to se v tom článku podíváme, protože v minulosti si kurzy jednotliví bookmakeři stanovovali na základně svých znalostí, intuice a knih, v nich měli vypsané veškeré informace o výsledcích. Navíc se také jeden bookmaker většinou věnoval jen jednomu sportu a zůstával poblíž jedné lokace. Dneska ale weby nabízejí sázky na desítky sportů zároveň. Jak to tedy dělají?
Když se podíváme do historie, slovo bookmaker se na scéně pohybuje už několik desetiletí, přičemž obeznámeni s nimi jsou především ti, kteří četli knihy Dicka Francise. Tehdy se však jednalo o osoby, co se přímo pohybovaly na závodištích nebo třeba poblíž boxerského ringu. Nutno dodat, že navzdory technologickému pokroku fyzičtí bookmakeři dotváří atmosféru daných sportů, což platí především pro britské dostihy.
Postupně se však zvedal zájem o online sázky, přičemž během nultých let nastal boom společností, které začaly online sázení nabízet. Nabídka je u některých společností natolik široká, že to kolikrát ani nemůže jeden člověk zvládat, takže většinou existuje jeden člověk, co má přehled o všem, co se děje, a pod sebou má další lidi. Ti pak dávají pozor třeba na Betano na sázení na sport, případně na společenské sázky, jež společnost nabízí.
Stanovování a následné upravování kurzů je dílem jak člověka, tak technologie od algoritmů po umělou inteligenci. Jelikož máme obrovské databáze sportovních výsledků a také vzorečky, které během okamžiku vyplivnou pravděpodobnost, s jakou ten který tým či sportovec proti svému soupeři vyhraje, na první pohled se jedná o jednoduchou práci. Prostě člověk zadá, kdo stane proti sobě, načež výsledný kurz zveřejní.
Tak snadné to ale není, protože technologie to sice umí a zároveň i monitoruje, kolik bylo na tým či sportovce vsazeno, všechno tohle ale sleduje ve větších společnostech hned několik lidí, případně se o to stará najatá firma. Ti musí dbát na aktuálnost kurzů na základně zpráv. Co když si favorit pár dní před utkáním užene nemoc? Inu, na to musí pověření lidé zareagovat a kurz upravit, stejně tak se musí postarat o stažení nabídky, když je zápas zrušen.
Zároveň dávají pozor na to, aby se kurzy vhodně upravovaly, tedy pokud je na favorita aktivně sázeno, zvýší kurz jeho soupeřů, čímž zajistí jejich větší atraktivitu. Opačně to funguje také, takže když lidé více sázejí na prohru favorita, kurz outsiderů se sníží a zvýší se kurz favorita. Jinými slovy se oddsmakeři i bookmakeři starají o balanc, aby nabídka zůstávala atraktivní a výhodná.
Kapitolou samotnou pro sebe jsou živé sázky, kdy se sází během utkání nebo závodu, o což se také stará technologie, ale oko člověka je rovněž nezbytné pro určité korekce.
Už jsme se zmínili o tom, že musí brát v potaz zprávy před zápasy, tzn. novinky o zranění nebo jiných událostech, které mohou ovlivnit výsledky. V případě outdoorových olympijských sportů mezi ně patří počasí, neboť někteří sportovci jsou výrazně slabší během deště, sněžení, nebo naopak nemají rádi horko. I tyto faktory mohou hrát při určování kurzu svou roli, což se týká také povrchu, na němž se konají dostihy nebo hraje tenis.
Kromě posledních výsledků sportovců a týmů se bookmakeři dívají i na výkony, které podali v místě, kde se blížící se událost uskuteční. Dařilo se tam sportovci i dříve? Je na zvláštnosti okruhu nebo závodiště zvyklý? Bude hrát na domácím stadionu, a tudíž jej podpoří domácí publikum?
Právě domácí publikum nebo popularita týmu a sportovce v určité době je dalším faktorem, který musí bookmaker zohlednit, neboť je možné, že značné procento lidí sice sází na účastníka s průměrnými šancemi, nemá ale smysl zvyšovat kurz favorita, aby přilákal sázky. Jedná se v tu chvíli totiž o projev sentimentálního sázení, jež není založeno na reálné šanci účastníka, ale na sympatiích a pocitech. A i to musí bookmaker rozeznat.