Jak vystavit fakturu jako drobný podnikatel
Rozjeli jste malé podnikání – vlastní řemeslnou výrobu nebo třeba pečení dortů, a chystáte se vystavit první fakturu. Nebo už pár faktur vystavených máte, ale nevíte, jestli správně. Poradíme, co na dokladu nesmí chybět a čím si fakturování ulehčíte.
Na faktuře jako OSVČ uvádíte, jaké zboží nebo služby odběratel kupuje – kolik položek a za jakou částku. Vystavené faktury vám slouží i jako doklady o příjmech, které využijete jako podklad pro zpracování daňového přiznání.
Povinné údaje na faktuře určuje občanský zákoník. Pokud jste plátcem DPH, řídíte se i zákonem o DPH.
Nejdříve si ujasněte, do jaké spadáte skupiny:
- neplátce DPH, který nevede účetnictví,
- neplátce DPH, který vede účetnictví,
- plátce DPH.
Pokud začínáte a máte menší byznys, nejspíš DPH neplatíte a ani nemusíte vést účetnictví. Na faktuře v tom případě nesmí chybět vaše:
- jméno a příjmení (u fyzické osoby),
- název (u právnické osoby)
- fakturační adresa (sídlo firmy nebo fyzické osoby),
- IČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (například živnostenský rejstřík).
Fakturu můžete doplnit o informace, se kterými budete mít v dokumentech lepší přehled. Třeba:
- informace o odběrateli vašeho zboží či služeb,
- slovní a číselné označení dokladu,
- popis zboží nebo služby, za které jste fakturu vystavili,
- celková fakturovaná částka nebo fakturovaná částka rozepsaná na měrné jednotky s označením jejich množství,
- datum vystavení faktury.
Na fakturu můžete přidat i poznámku, že nejste plátce DPH a dopsat také datum splatnosti faktury. Pokud datum splatnosti neuvedete, platí třicetidenní lhůta podle občanského zákoníku.
Faktury nemusíte vypisovat ručně ani ve Wordu, dnes za vás práci udělají šikovné fakturační programy. Chytrý program na faktury zdarma je například iDoklad, který používají desítky tisíc podnikatelů a malých firem v Česku.
Článek obsahuje komerční sdělení