Jak získat výpis z registru dlužníků
Registry dlužníků ovlivňují naše možnosti při získání úvěru. Ať už jde o spotřebitelské půjčky, hypotéky či leasing, vždy se do nich nahlíží. S negativním záznamem v registru je podstatně složitější půjčku získat. Finanční společnosti k záznamům v registrech přistupují odlišně, přísnější jsou banky než nebankovní společnosti.
Registr dlužníků je klientský nebo úvěrový registr. V databázi jsou vedeny údaje o platební morálce fyzických osob i firem. Vedle neplatičů jsou v pozitivním registru vedeni i ti, co závazky řádně platí. V České republice se oficiálně používají registry SOLUS, BRKI a NRKI. Dále existuje i Centrální evidence exekucí. Ostatní registry mohou být klamavé. Například CERD - Centrální registr dlužníků za poplatek vydává potvrzení o bezdlužnosti. Finanční instituce ale toto potvrzení neuznávají.
Krok 1
Registr SOLUS eviduje negativní i pozitivní zápisy o klientech. Pozitivní registr eviduje úvěrovou historii a dobrou platební morálku, což usnadní získání výhodných podmínek úvěru, jako je nižší sazba na hypotéku. Pokud platíte pozdě nebo vůbec, objeví se zápis naopak v negativní části registru. Na zápis stačí i pozdě zaplacená faktura za telefon. Záznamy o platební neukázněnosti se v registrech evidují po určitou dobu, obvykle danou zákonem. Registr chrání věřitele před neplatiči.
O výpis lze požádat přes SMS nebo online na webu nejsemdluznik.cz. Získáte zde kompletní výpis z registrů SOLUS, Centrální evidence exekucí, Insolvenčního rejstříku, seznamu nespolehlivých plátců DPH, Rejstříku živnostenského podnikání a veřejných rejstříků. Fyzické osoby platí 200 Kč a právnické osoby 250 Kč. Do e-mailu vám přijdou výpisy v PDF souboru. Další možností je SMS výpis. Ten je jen pro fyzické osoby a obsahuje údaje o dlužné částce a společnosti, která záznam vložila. Cena služby je aktuálně 50 Kč za unikátní identifikační kód a 99 Kč za příchozí SMS s výpisem.
Krok 2
Registry BRKI a NRKI provozuje stejná společnost CBCB - Czech Banking Credit Bureau, a.s. BRKI - Bankovní registr klientských informací spojuje členské banky, které ho využívají k výměně informací o důvěryhodnosti klientů a jejich schopnosti své splácet závazky. Ke členům patří Komerční banka, MONETA Money Bank, ČSOB nebo UniCredit Bank. Jsou zde zapsáni klienti, kteří u zapojených bank využili úvěrový produkt. Uveden je typ a výše úvěru, výše splátek a historie splácení.
Krok 3
Do NRKI - Nebankovního registru klientských informací se zapisují informace o klientech nebankovních společností poskytujících spotřebitelské úvěry, leasingových společností i faktoringových firem. Registr obsahuje záznamy o finančních závazcích fyzických osob, firem i podnikatelů. Záznamy v registrech BRKI a NRKI zůstávají uchovány 4 roky po doplacení závazku. Evidována je i nedokončená žádost o půjčku. Po dobu 6 měsíců u NRKI a 1 roku u BRKI.
Výpis z registru BRKI a NRKI můžete získat na webu kolikmam.cz. Ceny výpisů se pohybují od 100 Kč za výpis. Výpis lze získat v online formě v rozhraní portálu, poštou, datovou schránkou nebo e-mailem. Můžete žádat i osobně na pobočce klientského centra Czech Credit Bureau, a.s., Štětkova 1638/18, 140 00, Praha 4 s platným dokladem totožnosti.
Se splacením závazku nedojde automaticky k výmazu z evidence dlužníků. K tomu dojde až po vypršení lhůty, která se u registrů liší. V registru SOLUS jsou záznamy vedeny ještě po dobu 3 let od splatnosti. Po dobu 1 roku jsou zde vedeny záznamy o nesplacených nebo pozdě uhrazených platbách mobilním operátorům. O výmaz z registrů BRKI a NRKI žádat nelze. Zápis se vymaže 4 roky po ukončení závazku.
Pro smazání negativního zápisu z registru SOLUS se obraťte na společnost, u které máte závazek, na jehož základě byl zápis proveden. Nejprve doplaťte dluh, zrušte s danou společností veškeré smluvní vztahy a odvolejte souhlas se zpracováním osobních údajů. Pak požádejte SOLUS o smazání údajů. Pokud nedojde k vymazání záznamu, podejte stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů. Počítejte však, že je tento proces velmi zdlouhavý.